![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Patrik |
![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Nu har vi kommit fram till el teknik i våran renovering av bussen.
Jag antar att ni har all möjlig utrustning på era bussar så som laddare, inverter, varmvatten mm. Men allt ska ju ha el. Hur har ni löst det. Har ni en elcentral eller en panel som allt är dragit till med automat säkringar och dylikt? För det hade vi tänkt sätta in för att kunna stänga av allt ganska enkelt och veta att nu är det heldött. Och då till frågan i sig. Går det att använda en elcentral så som denna: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8161 Centralen är ju byggt för 230 volt men går det likabra att använda en sån för 12v? Eller 24v och man nu vill ha det. Vilket är att rekommendera föresten? Har ni just så får ni gärna skicka några bilder på hur era paneler ser ut. Bra inpiration. MVH Patrik |
![]() ![]() |
*Mathias |
![]()
Inlägg
#2
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Det som kallas jord på 12 eller 24 volt system skall väl egentligen ses som nolla och plus som fas. Det bör därför inte finnas några som helst problem att använda samma nolla på 12 resp 24 voltssystemet. Om man däremot har en inverter eller landström inkopplat och man har (vilket man kanske bör?) ha skyddsjordat 230 systemet i karossen borde man vid en eventuell olycka där skyddsjorden tas i bruk kunna få en häftig överspänning på lågvoltssidan under en mkt kort tid. Då skulle eventuell känslig elektonik kunna få lite stryk, eller?
Jag har förstått att alla inte jordar sina invertrar, hur gör ni? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 1st July 2025 - 06:09 |
Designed from: ![]() |