Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Vattenburen värme, Ett eller tvÃ¥ system?
*Mathias
inlägg 1 Sep 2007, 17:24
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Är i språng med att förbättra mitt värmesystem inför vintern. Idag har jag ett konventionellt system där elementen i bussen hänger ihop med bussens kylsystem. Problemet med detta är ju att man åker på att värma hela motorn när man egentligen bara vill värma inuti bussen. Förvisso kan jag enkelt stänga av kopplingen till motorn men då tappar jag också kontakten med expansionskärlet. Hur har Ni gjort?

Jag har varit inne på att installera värmeväxlare och separat expansionskärl men jag vet inte om det är den bästa iden.


Kom gärna med ideer. Jag har idag en 30 kw webasto (jag vet , det är helt sjukt men den satt i) och skall dessutom i med en elpatron. Webaston drar tyvärr lite mycket ström.

Kan man använda vanliga husvagnselement i bussen om man har det kopplat till kylsystemet? De känns lite klena för det, eller?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 3 Sep 2007, 22:17
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej
Det enklaste sättet är att bara montera in en trevägskran på returledningen från elementen.
Returvattnet går då via den nya ledningen från trevägkranen till innloppet till pannan direkt. Motorn blir då bortkopplad.Kommer det inte in något vatten till motorn så kommer det inte något ut. Men utledningen från motorn står fortfarande öppen så att inget extra expantions kärl behövs.
När det gäller husvagnselement så får du vara oppservant på att dom brukar vara släta vid slanganslutningen så att slangen lätt kan hoppa av. Husvangnar har inget slutet system. I BUSSEN HAR DU ETT ÖVERTRYCK PÅ CA 0.8 BAR SÅ DET ÄR RISK ATT SLANGEN HOPPAR AV.
Leta upp några gammla busselement från någon gammal buss istället dom har bättre effekt.

Vill du fråga om något om inkopplingen så slå mig en signal.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Mathias
inlägg 4 Sep 2007, 00:39
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 124
Registrerad: 8-March 07
Medlemsnummer: 303



Tack,

Tommy,
jag är ganska säker på att utsidan från motorn har en termostat som gör att inget vatten går ut till värmesystemet förrän motorn nått arbetstemperatur. Hindrar den inte eventuell kommunikation till expansionskärlet?



/Mathias

CITAT(Tommy HBV 1 @ 3 Sep 2007, 22:17 ) *

Hej
Det enklaste sättet är att bara montera in en trevägskran på returledningen från elementen.
Returvattnet går då via den nya ledningen från trevägkranen till innloppet till pannan direkt. Motorn blir då bortkopplad.Kommer det inte in något vatten till motorn så kommer det inte något ut. Men utledningen från motorn står fortfarande öppen så att inget extra expantions kärl behövs.
När det gäller husvagnselement så får du vara oppservant på att dom brukar vara släta vid slanganslutningen så att slangen lätt kan hoppa av. Husvangnar har inget slutet system. I BUSSEN HAR DU ETT ÖVERTRYCK PÅ CA 0.8 BAR SÅ DET ÄR RISK ATT SLANGEN HOPPAR AV.
Leta upp några gammla busselement från någon gammal buss istället dom har bättre effekt.

Vill du fråga om något om inkopplingen så slå mig en signal.

Tommy HBV 1

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 28th July 2025 - 13:22
Designed from: InfinityStyles.com