![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Är i språng med att förbättra mitt värmesystem inför vintern. Idag har jag ett konventionellt system där elementen i bussen hänger ihop med bussens kylsystem. Problemet med detta är ju att man åker på att värma hela motorn när man egentligen bara vill värma inuti bussen. Förvisso kan jag enkelt stänga av kopplingen till motorn men då tappar jag också kontakten med expansionskärlet. Hur har Ni gjort?
Jag har varit inne på att installera värmeväxlare och separat expansionskärl men jag vet inte om det är den bästa iden. Kom gärna med ideer. Jag har idag en 30 kw webasto (jag vet , det är helt sjukt men den satt i) och skall dessutom i med en elpatron. Webaston drar tyvärr lite mycket ström. Kan man använda vanliga husvagnselement i bussen om man har det kopplat till kylsystemet? De känns lite klena för det, eller? |
![]() ![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Jag kommer enbart att installera ett extra expansionskärl i min buss och använda kranarna för att stänga av kopplingen till motorn.
Att använda husvagnselement ska gå utmärkt, men du tappar nog kapacitet i värmesystemet om du kopplar dem som dina vanliga element. Iaf i min buss så är alla elementen seriekopplade, detta gör ju att om jag någonstans kopplar in ett minielement som är lika grovt som ett sugrör så får alla elementen endast tillgång till det flöde som rymms genom sugröret ![]() Men om du kopplar ett par av de mindre husvagnselementen parallellt och sedan kopplar in dem i serie i ditt vanliga system så borde det fungera utmärkt. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th July 2025 - 13:22 |
Designed from: ![]() |