![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
Jag har en fråga gällande maxläng på bussar om man ska åka igenom eller semestra i Norge. Jag hoppas att med all buss kunskap som finns på detta forum så räknar jag med att få ett svar, för å gå ut på nätet och söka är meningslöst.+ en sak till hur är det på campingar när det gäller bussar över 12m.
Tackar på förhand Mvh Krilla ![]() ![]() |
![]() ![]() |
*Linus Oleander |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Jag och några kompisar tänkte åka runt med våran buss som är 12.7m lång.
Någon som vet vad det är för regler? Kommer vi inte in i något land förutom Sverige? |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Är den reg. som PB klass II eller lastbil gäller maxlängd 12m i princip överallt. Är den buss reg. kan den vara 13.50 om den är enkel axlad och 15 m om den är boggie axlad. Danmark har till viss del öppnat för längre transporter, i övrigt tycks det vara strikt 12 m på allt utom buss.
/Mathias Jag och några kompisar tänkte åka runt med våran buss som är 12.7m lång. Någon som vet vad det är för regler? Kommer vi inte in i något land förutom Sverige? |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Fungerar utmärkt tills du smäller.
Då konstaterar försäkringsbolaget att du inte hade rätt att framföra fordonet där du gjorde det och de ersätter dig inte för eventuella skador på ditt fordon samt kräver dig på eventuella skador du orsakat på annan person eller / annans egendom. Detta kan de göra oavsett om du är vållande eller inte. En bekant körde ut med en 2.60 bred buss och råkade ut för detta. Det blev väldigt besvärligt för honom och kostade honom skjortan. Utöver försäkringsproblematiken är det skyhöga böter på detta i vissa länder. /Mathias Är den reg. som PB klass II eller lastbil gäller maxlängd 12m i princip överallt. Är den buss reg. kan den vara 13.50 om den är enkel axlad och 15 m om den är boggie axlad. Danmark har till viss del öppnat för längre transporter, i övrigt tycks det vara strikt 12 m på allt utom buss. /Mathias Jag och några kompisar tänkte åka runt med våran buss som är 12.7m lång. Någon som vet vad det är för regler? Kommer vi inte in i något land förutom Sverige? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd August 2025 - 22:14 |
Designed from: ![]() |