![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Jonas HBV 152 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej,
Jag undrar om det är någon annan som har haft problem med en "brusten" frysplugg...? Jag har tyvärr haft ett mindre vattenläckage i min Scania DS11:a, sedan rätt många år (jag TROR att det är fryspluggen som poppat ut en smula - efter en oväntat smällkall vinter i Danmark...) Självklart är det den plugg som sitter dold bakom dieselpumpen som verkar ha gått (inte någon av de synliga som hade varit enklare att åtgärda...). Hittills har jag kört med vetskapen om läckaget och fyllt på med vatten efterhand - men vet ju att jag måste åtgärda felet. Nu i sommar fyllde jag på med "Wonderweld" och prövade, men det höll bara en halv dag, sen startade droppandet igen - sen fick jag rekommendationen (av en gammal vän och åkare) att pröva med "Wynn's" blockcement, vilket jag gjorde. Hittills har det hållit (har bara kört på tomgång en halv dag, tömt ut och nu fyllt med kylarvätska igen), men jag är lite skeptisk... Är det någon som har erfarenheter av detta slag? Vänliga Hälsningar från Stockholm:-) Jonas HBV 152 |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej igen.
om det är frostpluggen som läcker så kan det ju funka med motortätning. Blir fodertätningarna täta med motorsvets eller vad du tömmer i så är det väl OK men när en fodertätning börja läcka kommer det ann på att den har torkat och blivit hård. Med förändringar i motortemperaturen kall och varm motor så är det nog svårt att få den tät. Detta skvallerhål som sitter över nedersta fodertätningen är till för att man skall få en indikation på att något är på gång. Skulle glucoulvattnet gå ner i oljan och blanda sig med den så är det stor risk att motorn skär. Du får hålla ögonen på oljestickan så att inte nivån stiger eller att oljan får en grådassig färg. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th July 2025 - 10:55 |
Designed from: ![]() |