Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Vattenläckage och fryspluggar
Jonas HBV 152
inlägg 5 Aug 2007, 11:24
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Hej,

Jag undrar om det är någon annan som har haft problem med en "brusten" frysplugg...? Jag har tyvärr haft ett mindre vattenläckage i min Scania DS11:a, sedan rätt många år (jag TROR att det är fryspluggen som poppat ut en smula - efter en oväntat smällkall vinter i Danmark...)

Självklart är det den plugg som sitter dold bakom dieselpumpen som verkar ha gått (inte någon av de synliga som hade varit enklare att åtgärda...). Hittills har jag kört med vetskapen om läckaget och fyllt på med vatten efterhand - men vet ju att jag måste åtgärda felet.

Nu i sommar fyllde jag på med "Wonderweld" och prövade, men det höll bara en halv dag, sen startade droppandet igen - sen fick jag rekommendationen (av en gammal vän och åkare) att pröva med "Wynn's" blockcement, vilket jag gjorde. Hittills har det hållit (har bara kört på tomgång en halv dag, tömt ut och nu fyllt med kylarvätska igen), men jag är lite skeptisk...

Är det någon som har erfarenheter av detta slag?

Vänliga Hälsningar från Stockholm:-)

Jonas HBV 152
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 5 Aug 2007, 21:42
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Är du säker på att det är frostpluggen som läcker?
Frostpluggarna på Scania är gängade i blocket och inte så vanligt att dom läcker.
Men det sitter 6 st skvaller hål ett för varge cylinder i blocker som det kan koma kylvatten ur om fodertätningarna är otäta. Skulle man täta dom ( som många gör med en trästicka ) kan det få katastrofala följder. då kan glycoulvattnet gå ner i motoroljan och det är inte bra.

Skulle det vara frostpluggen som läcker så är det 19mm insex pluggnycker på dom senare motorerna och på dom äldre är det en special nyckel med två 6 mm tappar som går in i pluggen. Sitter den hårt värm på pluggen och vänta tills den har kallnat. Tappa ur kylarvattnet först till nivå under pluggen.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th July 2025 - 10:45
Designed from: InfinityStyles.com