Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *frazze |
29 Jun 2007, 23:07
Inlägg
#1
|
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 |
Hej.
Var på väg hem från Gotland igår och efter en timmes körning börjar det spruta vatten och ånga ur expansionskärlet bakom ryggen. Som tur var jag så gott som hemma då. När jag kör bussen idag så tar det inte lång tid innan nivån i expansionstankarna ökat 15 cm och det fräser vid kyllocket. Vad kan detta bero på? Någon som har förslag på var jag ska börja titta på? Motorn är för övrigt en TD70. /Pierre |
![]() ![]() |
| *Stefan A |
3 Jul 2007, 23:36
Inlägg
#2
|
|
Oregistrerad |
Min erfarenhet av bussmotorer är bara 18 månader = lite. Dock hade jag tidigare en husbil (törs man nämna det i detta forum?) som betedde sig exakt som du beskriver. Efter byte av topplockspackning fanns problemet fortfarande kvar. När jag istället bytte kylare försvann problemen. Kan man inte spola ur en kylare, kylarrensning? Det värsta som kan hända är väl att den kyler bättre och du får köpa ny glykol.
|
*frazze Motorn kokar 29 Jun 2007, 23:07
ULLRICK HBV74 Börja i den billiga änden.... kolla att vattenpu... 29 Jun 2007, 23:32
*frazze Tyvärr tror jag du har rätt ang. topplockspackni... 1 Jul 2007, 21:35 
Dennis & Helena HBV103
Tyvärr tror jag du har rätt ang. topplockspackn... 1 Jul 2007, 23:08
ULLRICK HBV74 Jag har under några år samlat på mig det mesta ... 1 Jul 2007, 23:24
*frazze Har nu lyckats plocka bort ena toppen och till min... 4 Jul 2007, 22:36 
Dennis & Helena HBV103 Oringat block är inte ovanligt. Dessutom är det ... 4 Jul 2007, 23:51
ULLRICK HBV74 Ser inte riktigt på bilden om du har våta foder ... 5 Jul 2007, 11:11
*frazze Jag har lagt en linjal över samtliga cylindrar oc... 9 Jul 2007, 23:58
ULLRICK HBV74 Frågan är hur mycket det är sotigt mot vattenka... 10 Jul 2007, 23:44 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 10th November 2025 - 08:21 |
| Designed from: |