![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*frazze |
![]()
Inlägg
#1
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 ![]() |
Hej.
Var på väg hem från Gotland igår och efter en timmes körning börjar det spruta vatten och ånga ur expansionskärlet bakom ryggen. Som tur var jag så gott som hemma då. När jag kör bussen idag så tar det inte lång tid innan nivån i expansionstankarna ökat 15 cm och det fräser vid kyllocket. Vad kan detta bero på? Någon som har förslag på var jag ska börja titta på? Motorn är för övrigt en TD70. /Pierre |
![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Jag har under några år samlat på mig det mesta i verkstads och reservdelsboksväg till vår buss, tror jag har hittat rubbet på tradera... kolla där, sök på alias : mi_ak , han har rätt mycket bil och lastvagnslitteratur... eller maila mig så kan jag nog skaka fram nåt telefonnummer.
Annars är det nog bara att skruva isär, det är inte så märkvärdigt att lyfta på en topp... åtdragningsmoment på topplocksbultar mm tekniska uppgifter brukar inte vara nåt problem att få om man ringer en större märkesverkstad och pratar med nån verkmästare... Annars är en bra grundregel för topplocksbultar: Bultens diameter i mm = hur mänga kilo du ska dra den med... jag brukar lägga på 1/2 - 1 kilo vid efterdragning efter varmkörning. Generellt: dra alltid topplocksbultar i en cirkel med start i mitten. Lycka till! |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 1st August 2025 - 21:10 |
Designed from: ![]() |