![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Stefan A |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Vet någon hur man får bort "navkapsel/skydd för framhjulslagret/smörjkopp", vad nu den delen kan heta, för att få bort trumman och justera en anliggande broms. Bussen ifråga är en 73:a Volvo B 58-60. Är den gängad eller behöver jag avdragare eller vad? Måste jag in i trumman för att justera ut beläggen?
Stefan Andersson |
![]() ![]() |
*Stefan A |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Den är sex-kantig, 78 mm, aluminium tycks stämma. Var nyss till bussen och kollade bakom hjulet. Det sitter någon typ av justering mellan bromklocka och axel (bromsnyckel?) in genom bromsskölden. Ser ut som man behöver verktyg liknande det man lossar/fäster kapskivorna till vinkelslipen med. Har prövat att trycka in mer fett i axeln via nipplarna, axeln eller något gör att bromsen fastnar vid hård inbromsning (t.ex bromsprovet på SBP). Törs jag justera där och i så fall hur eller kan det vara att det går trögt vid mekaniken i trumman.
Hade samma problem på andra hjulet förra året men den "självläkte". På den nu felande sidan går axeln från bromsklockan ut längre än från den fungerande. Mer slitet belägg eller kan det justeras bort vid bromsnyckeln? Besiktning 4/7 så det börjar bli dags att få ordning på grejorna. Har sökt medlemskap i HBV - vi ses! Stefan Andersson |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th July 2025 - 12:14 |
Designed from: ![]() |