Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| Patrik |
9 Apr 2006, 16:57
Inlägg
#1
|
|
Oregistrerad |
Nu har vi kommit fram till el teknik i våran renovering av bussen.
Jag antar att ni har all möjlig utrustning på era bussar så som laddare, inverter, varmvatten mm. Men allt ska ju ha el. Hur har ni löst det. Har ni en elcentral eller en panel som allt är dragit till med automat säkringar och dylikt? För det hade vi tänkt sätta in för att kunna stänga av allt ganska enkelt och veta att nu är det heldött. Och då till frågan i sig. Går det att använda en elcentral så som denna: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8161 Centralen är ju byggt för 230 volt men går det likabra att använda en sån för 12v? Eller 24v och man nu vill ha det. Vilket är att rekommendera föresten? Har ni just så får ni gärna skicka några bilder på hur era paneler ser ut. Bra inpiration. MVH Patrik |
![]() ![]() |
| Dennis F |
15 May 2006, 20:33
Inlägg
#2
|
|
Oregistrerad |
Väcker den här lite gamla tråden.
För att svara på en av ursprungsfrågorna om elcentralen för 230v gick att använda till 12/24v så går det på de flesta automatsäkringarna. Kolla dock med tillverkaren först. Hager´s säkringar vet jag är godkända för 12 & 24v DC. Jordfelsbrytaren gör dock ingen nytta i ett DC elsystem så den kan du skippa =) |
| Dan HBV60 |
14 Jun 2007, 15:42
Inlägg
#3
|
|
Oregistrerad |
Väcker den här lite gamla tråden. För att svara på en av ursprungsfrågorna om elcentralen för 230v gick att använda till 12/24v så går det på de flesta automatsäkringarna. Kolla dock med tillverkaren först. Hager´s säkringar vet jag är godkända för 12 & 24v DC. Jordfelsbrytaren gör dock ingen nytta i ett DC elsystem så den kan du skippa =) Beklager en extra-oppføring, er ikke sååå datakyndig... Holder på med el-systemet på min vakre gamle Scania Vabis CF 76 fra-66, og der er det et 24 V og et 12V system. Jeg tenker å bare bruke 24 V, og da må det vel gå bra å benytte gods (stel) som jord, dvs. bare en kabel (+) ut til forbruker, og - via jord, som i personbil? Som det ser ut nå, er det lagt opp med dobble ledninger (både + og -) fra batteri og ut ti 12 V forbrukere. Unødvendig lang vei for strømmen, eller tenker jeg helt feil??? Mvh. Dan, still going strong, kommer ennå sterkere tilbake. |
| *Dennis o Helena |
15 Jun 2007, 23:54
Inlägg
#4
|
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 |
Jodå. Det går utmärkt att använda karossen som jord. Se till att du har bra kontakt där du skall jorda bara.
Man sparar ju en hel del kabel på det viset. |
Patrik Elcentraler 9 Apr 2006, 16:57
Hjulia HBV21 Jag har bara 24 volt i bussen och har utnyttjat bu... 9 Apr 2006, 17:08
Patrik Det går ju att köpa en sån där Omvandlare som ... 9 Apr 2006, 17:15
Hjulia HBV21 Du har väl en huvudströmbrytare som du slår av ... 9 Apr 2006, 17:18
Patrik Klart det finns det men jag har fått som för mig... 9 Apr 2006, 17:28
Hjulia HBV21 Visst det ser snyggt och imponerande ut men ju mer... 9 Apr 2006, 18:20
Tommy HBV 1 Håller med Charsten helt och hållet.
Och som du ... 9 Apr 2006, 18:28
crille HBV 95 Hej .Det är från vår buss den bilden är.Vi har... 10 Apr 2006, 15:04
George HBV50 Håller med Tommy och Charsten att det räcker mer... 10 Apr 2006, 23:29
crille HBV 95 godmorgon.Jag fattar det inte heller är verkligen... 11 Apr 2006, 08:55
George HBV50 Crille,
Bara för att vara nyfiken - vilken Vanner... 11 Apr 2006, 22:57
crille HBV 95 hej svejs.Har ingen kolla på vilken modell det ä... 13 Apr 2006, 14:31
George HBV50 Här ett tips om äkta truckladdare för 24 V: htt... 20 Apr 2006, 21:27
Dan HBV60 Takk for hjelpa! :vink 16 Jun 2007, 11:42
Peo HBV 2 Hej!
Jag har dubbla system i Busster,(onödig... 30 Aug 2007, 17:11
*Mathias Det som kallas jord på 12 eller 24 volt system sk... 29 Sep 2007, 15:35 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 3rd November 2025 - 17:07 |
| Designed from: |