![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*George |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 316 Registrerad: 21-November 04 Från: Göteborg Medlemsnummer: 6 ![]() |
Är det någon i kunskapsnätverket som har bytt granulat eller renoverat en Bendix AD-1 lufttork någon gång?
Fixar jag det själv eller måste jag lämna in till verkstan? Det jag kommer ihåg från min tid inom tryckluftssystem från WABCO är att det sitter en mycket motspänstig fjäder inne i "burken" och att man häller i granulatet. hejs/GB |
![]() ![]() |
*George |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 316 Registrerad: 21-November 04 Från: Göteborg Medlemsnummer: 6 ![]() |
Nädå - jag hade tänkt att byta granulat i lufttorken eftersom halva bromssystemet frös ihop senast jag var i Stockholm. Men just nu ser det kärvt ut eftersom jag kör som turnébuss fram till Lucia - får väl lägga mig på rygg därefter och följa PeO:s råd med domkraft och specialhylsa.
Däremot vore det kanonbra för framtida bruk att ha tillgång till en service- och reparationsmanual. Jag har försökt jaga dylik på Volvo Bussar utan större framgång. Det roliga var att jag alldeles nyss fick ett mail från en kompis i Tyskland som skickade mig instruktion på demontering och montering av Bendix lufttork - dock på engelska, men det går lika bra. Tyvärr får den inte plats på forumet eftersom den är 360kb. hejs/GB |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 3rd May 2025 - 16:06 |
Designed from: ![]() |