Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Anna o Ari |
29 Dec 2006, 23:21
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 51 Registrerad: 28-December 06 Från: Kalix Norrbotten Medlemsnummer: 235 |
|
![]() ![]() |
| Tommy HBV 1 |
30 Dec 2006, 10:29
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Ryker den Svart eller Vitt?
Är det svart så är det troligt att den är påstäld. Då brukar det ryka kraftigt när man gasar för fullt. Det kan ju också vara att köldstarten har fastnat i startläge. I såfall så går reglerstången till fullmatning och då ryker det ordentligt. Det kan också vara att membranet i pumpen har blivit hårt så att det inte är mjukt och smidigt längre, eller att det blivit ett litet hål på det Motorns SUGTRYCK suger tillbaka reglerstången på så sätt regleras bränslemängden. För att kolla membranets täthet så lossar man Venturiröret på pumpen ( stålröret som går från spjället till pumpen.) Lossa stoppviern på pumpen så att armen är lätt att röra för hand. Sätt tummen eller ett finger i hålet på pumpen där röret satt dra stopparmen tillbaka och släpp. då skall det bli vakum i hålet och fingret så att säga fastna. Skulle det vara att membranet är hårt så måste man plocka ur det för att kolla det. ( var i så fall försiktig så att du inte tappar saxpinnen som det kan sitta fast med) Tommh HBV 1 |
| *Anna o Ari |
30 Dec 2006, 12:55
Inlägg
#3
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 51 Registrerad: 28-December 06 Från: Kalix Norrbotten Medlemsnummer: 235 |
Ryker den Svart eller Vitt? Är det svart så är det troligt att den är påstäld. Då brukar det ryka kraftigt när man gasar för fullt. Det kan ju också vara att köldstarten har fastnat i startläge. I såfall så går reglerstången till fullmatning och då ryker det ordentligt. Det kan också vara att membranet i pumpen har blivit hårt så att det inte är mjukt och smidigt längre, eller att det blivit ett litet hål på det Motorns SUGTRYCK suger tillbaka reglerstången på så sätt regleras bränslemängden. För att kolla membranets täthet så lossar man Venturiröret på pumpen ( stålröret som går från spjället till pumpen.) Lossa stoppviern på pumpen så att armen är lätt att röra för hand. Sätt tummen eller ett finger i hålet på pumpen där röret satt dra stopparmen tillbaka och släpp. då skall det bli vakum i hålet och fingret så att säga fastna. Skulle det vara att membranet är hårt så måste man plocka ur det för att kolla det. ( var i så fall försiktig så att du inte tappar saxpinnen som det kan sitta fast med) Tommh HBV 1 Hej Nog är det vitt den ryker både på tom gång samt lite svart när man gasar upp den. Kallstarts kappen kommer då ut efter att man fått igång den. som jag märkt i alla fall. Annars går motorn jätte fint o jämt på tomgång och vid varv. Fanns inte med några böcker eller annat när vi köpte henne så får försöka finna dessa på nätet.Hon skall få en extrem makeover nu till våren. samt att måste täta olje läckage innan bes. |
*Mikkola Scania Wabis 1960 29 Dec 2006, 23:21
Tommy HBV 1 Hej Mikkola.
Rycker den vitt så tyder ju det inte... 30 Dec 2006, 13:10
*Mikkola :lol: Hej tack för svaret. nä inget vatten förs... 30 Dec 2006, 13:27
Peo HBV 2 SUGTRYCK????!!!!! 30 Dec 2006, 14:15
Tommy HBV 1 Va kul att du Högg på trycket.
Tommy HBV 1 30 Dec 2006, 16:26
Peo HBV 2 Man bara måste ju!!!! :finger :l... 30 Dec 2006, 19:45 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 11th November 2025 - 10:14 |
| Designed from: |