Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> isolering
putte
inlägg 15 Nov 2006, 23:48
Inlägg #1

Oregistrerad

hej ny fråga ,kan man isolera väggarna i bussen med gullfiber eller är det bättre med frigolit pga att gullfiber binder fukt?
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Roland
inlägg 10 Dec 2006, 17:16
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-April 06
Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik
Medlemsnummer: 88

Bra fråga!

Detta är ett ämne jag gått och funderat på i ca 10 år....

Frigolit, dvs. den vanliga vita s80, binder också fukt till en viss del. Beroende på hur tjockt man vill ha går det inte med annan mer fuktresistent cellplast eftersom den inte finns i tunna dimensioner. I USA sprutar man in skum i väggarna och får på så sätt ett tätt skikt. Det har jag också funderat på men har lagt det åt sidan eftersom det finns en stor risk att det bildas luftfickor där fukten samlas och korrosionen accelererar.

Jag har ännu inte lyckats lösa denna gåta men om någon har tips är även jag intresserad.

Mina senaste funderingar inkluderar ett medel som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter, eftersom min mailkorrespondans ligger på min kraschade hårddisk, men det sprutar man som första lager på insidan av ytterplåten och det motverkar värme- och kylstrålning in genom skalplåten. Steget nästa är att isolera i flera lager med bl.a. frigolit och matellfolie för att få ett så effektivt skydd som möjligt.

Jag har tittat i flygplan för att se om det finns någon superlösning där men i väggarna ligger lite, säkert dyrt special, glasull eller liknande. Inga täta lager där inte. Problemet med fiberisolering i buss är väl den att det finns en risk att det packas när man är ute och skumpar på vägarna.

Lycka till

Roland

--------------------
Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 21st September 2025 - 10:58
Designed from: InfinityStyles.com