![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Martin Krafft |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Jag har hittat en buss som jag har planer på att köpa och sedan bygga om till Husbuss:
Det är en Scania -78 som är i mycket gott skick, luckor och sidor är gjorda av rostfri plåt. Den har inget eller mycket lite rost och går som en klocka. Det enda jag vet om den är att den är 13,5 meter lång med front motor, dubbla tankar på cirka 380l. Den har gått hela sitt liv i Norrland tills 2002 sen dess inomhus. Då han vi köper den av har en bussfirma ska han bjuda på en besiktning för att se vad som kanske behövs bytas i bromssystemet. Vi har planerat att registrera om den till lastbil (när vi väl fått i ordning på den ) och om två år är den ju skattefri. Då jag inte kan så mycket om bussar så undrar jag hur mycket ett sånt här projekt går på och vad man ska tänka på innan man slår till? Vi kommer göra nästan allt själva och har tillgång till reservdelar till inköpspris. Planerar att jobba med den i minst två år. Borträknat inredningen hur mycket går universella saker på som Försäkring och grejer som måste bytas? Tacksam för ett innehållsrikt svar då familj och dylikt är lite skeptiska. ![]() |
![]() ![]() |
Svea HBV77 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Inte för att jag vill verka tjatig men jag är kanske lite bakom flötet
![]() Är det säkert att man får köra på B-kortet, var kan man läsa om det? Om man reggar om till p-bil klass 2 och bussen e gasolbes sen tidigare får man ha det kvar då? //Sussie |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd September 2025 - 05:59 |
Designed from: ![]() |