![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Martin Krafft |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Jag har hittat en buss som jag har planer på att köpa och sedan bygga om till Husbuss:
Det är en Scania -78 som är i mycket gott skick, luckor och sidor är gjorda av rostfri plåt. Den har inget eller mycket lite rost och går som en klocka. Det enda jag vet om den är att den är 13,5 meter lång med front motor, dubbla tankar på cirka 380l. Den har gått hela sitt liv i Norrland tills 2002 sen dess inomhus. Då han vi köper den av har en bussfirma ska han bjuda på en besiktning för att se vad som kanske behövs bytas i bromssystemet. Vi har planerat att registrera om den till lastbil (när vi väl fått i ordning på den ) och om två år är den ju skattefri. Då jag inte kan så mycket om bussar så undrar jag hur mycket ett sånt här projekt går på och vad man ska tänka på innan man slår till? Vi kommer göra nästan allt själva och har tillgång till reservdelar till inköpspris. Planerar att jobba med den i minst två år. Borträknat inredningen hur mycket går universella saker på som Försäkring och grejer som måste bytas? Tacksam för ett innehållsrikt svar då familj och dylikt är lite skeptiska. ![]() |
![]() ![]() |
Ewa HBV11 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
Det där måste er besiktningsgubbe ha fått om bakfoten.
Eller också har hans fru en däcksverkstad ![]() Jag är till 99% säker på att för fordon under 3,5 ton krävs det vinterdäck på, men ej för fordon över 3,5 ton. Sen kan det ju vara så att de har missat att uppdatera författningssamlingar som det finns ett par olika att läsa. Besiktigade bilen i fredags och den gubben sa också att det är 3,5 tonsgränsen som gäller. -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd September 2025 - 05:57 |
Designed from: ![]() |