![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tomas |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Vad tycker ni? jag blev tippsad om ett nytt2007 12w 240w kylskåp som tar otroligt lite ström det skulle klara 14 dagar på ett 60amp12w batteri enligt Husvangservis här i stan, det jag ser som fördel med 12w är att det fins med prylar men är det någon fördel med att ha 24w ? En fråga till nu när jag ändå är på g Komvörter för 10 000kr varför ? dom tar ju så många watt det fins ju batteriladdare som klarar allt vad ett boende kan ta tex en på Jula för 1500kr + några av deras omvandlare till Tv kyl mm vad är det för skillnad ? Jag är bara en limmskadad Mattläggare som inte förstår
![]() ![]() |
![]() ![]() |
crille HBV 95 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 117 Registrerad: 18-November 05 Medlemsnummer: 67 ![]() |
"Anledningen till att man kör med 24volt i bodelen är att det är enklare då bussens övriga elsystem oftast har 24v. Man behöver inte sätta in en separat generator eller liknande för att bodelens batterier skall kunna laddas under färd. Dessutom klarar man sig med hälften så grova kablar om man kör med 24v istället för 12". Nja det är nog bara en sanning av flera i de flesta fabriksbyggda husbilar/bussar separerar man elen mellan bostadsdelen och själva lastbilden oavsett om lastbilen har 24 eller 12 voltssystem. Även de stora Amerikanska Euroliner etc har sep 12 voltssystem för bodelen ofta med båda omvandlare och Deiselelverk . |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 17th August 2025 - 21:33 |
Designed from: ![]() |