![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Martin Krafft |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Jag har hittat en buss som jag har planer på att köpa och sedan bygga om till Husbuss:
Det är en Scania -78 som är i mycket gott skick, luckor och sidor är gjorda av rostfri plåt. Den har inget eller mycket lite rost och går som en klocka. Det enda jag vet om den är att den är 13,5 meter lång med front motor, dubbla tankar på cirka 380l. Den har gått hela sitt liv i Norrland tills 2002 sen dess inomhus. Då han vi köper den av har en bussfirma ska han bjuda på en besiktning för att se vad som kanske behövs bytas i bromssystemet. Vi har planerat att registrera om den till lastbil (när vi väl fått i ordning på den ) och om två år är den ju skattefri. Då jag inte kan så mycket om bussar så undrar jag hur mycket ett sånt här projekt går på och vad man ska tänka på innan man slår till? Vi kommer göra nästan allt själva och har tillgång till reservdelar till inköpspris. Planerar att jobba med den i minst två år. Borträknat inredningen hur mycket går universella saker på som Försäkring och grejer som måste bytas? Tacksam för ett innehållsrikt svar då familj och dylikt är lite skeptiska. ![]() |
![]() ![]() |
Bernhard |
![]()
Inlägg
#2
|
Oregistrerad ![]() |
Okej!
jag tror att jag blandar ihop begreppen llite. Målet är med andra ord att få bussen att bli reggad som personbil klass 2, så slipper jag att ta dyrt körkort. Om det är någon som vet så är Georges fråga intressant och jag skulle bilja tillföra frågan hur lyckas jag med detta konststycke att regga om bussen till personbil klass2? /Bernhard |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd September 2025 - 05:57 |
Designed from: ![]() |