![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Tommi |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Glömde att jag fick fästa den ena bakre bromsventilen med "plaststripps" under besiktningen. Tänkte titta lite på det nu, någon som har någon erfarenhet av dyligt ingrepp?
Det blev en hastig titt under besiktningen men jag tyckte att själva bromsventil huset (aluminium) hade oxiderat sönder vid fästet. Om man byter måste/bör man byta båda bromsventilerna? Måste/bör man byta slangarna? Något mer man inte får glömma? Om ventilen måste bytas är det någon som har eller vet vart man köper en till rätt pris? ![]() Volvo B10M 1985 Säfle kaross -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Tommi.
Jag fick ditt mail, men svarar här. Vad är det för bromsventil du menar? Du skriver slangar och båda ventilerna????? Ta ett foto om du kan. Troligtvis är det snabblosningsventilen du menar, Den fördelar ju tryckluften till bromsklockorna på samma axel och släpper ut den förbrukade luften från bromsklockorna, Skulle inte den finnas så skulle luften behöva gå tillbaka hela vägen till fotbromsventilen med den påföljden att bromsen skulle släppa sakta. Är det bara fäster som är avergat så är det väl inga bekymmer. det går att tillverka ett nytt. MEN byter man till en ny ventil och kommer till bilprovningen så ser dom att här är det en som vårdar sin buss och ingen rackellpelle. och mycket lättare att få andra småsaker godkända.. Lite kontaklter med bra priser kanske fins. men då måste jag veta vad det är som felas. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 20th August 2025 - 07:19 |
Designed from: ![]() |