![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Torleif.
Jag fortsätter här i denna länk där den mera passar in. Norrlandsväxelen behöver ingen styrenhet. det är endast en likströmsmotor som du polvänder med växlings knappen för den. Växlingsknappen den sitter antagligen på växelspaken eller på instrumentbrädan. Växelgaffelen i bakaxelen är fjäderbelastad så växlingen sker när hastigheten på hjulen i växelen roterar med samma hastighet. Det är därför väldigt viktigt att man gasar rätt när man växlar.( växlar man fel så låter det som f-n där bak) Det fodras faktiskt lite träning. Det ska sitta ett termiskt överhettnings skydd på matarledningen till Växlingsknappen, som ska skydda motorn om den inte går till ändläget i bakaxelen Den ska efter rätt stoppas där av en ändläges brytare för både hög och lågväxel läge. Man ska aldrig växla när fordonet står stilla, då kan den låsa sig i neutral läge. I Volvos instruktionsbok för B58 tror jag det står ingående hur man kör Norlänningen. ![]() Växla aldrig i nerförsbacke om du inte är hundra på att du kan. Det är då den kan låsa sig i friläge med påföljd att du inte har någon motorbroms. ![]() Hälsningar Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det tror jag går alldeles utmärkt. Motorn går att köra åt två håll. Man polvänder den alltså. Det du sedan behöver är en strömbrytare som skiftar polaritet eller du kan även använda en vanlig knapp och koppla in ett växel relä.
Det du bör ha är en termisk självåterställande säkring på matningen till motorn, för skulle inte motorn gå till ändläge så brinner den, Inne i motorn så fins det ändlägeskontakter som bryter bort strömmen när växlingen är klar. Säkringen har till uppgift att skydda den samt återgå automatiskt till driftläge när den har kallnat. Lycka till och dra en repa med gittaren Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 11th July 2025 - 06:26 |
Designed from: ![]() |