![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Torleif.
Jag fortsätter här i denna länk där den mera passar in. Norrlandsväxelen behöver ingen styrenhet. det är endast en likströmsmotor som du polvänder med växlings knappen för den. Växlingsknappen den sitter antagligen på växelspaken eller på instrumentbrädan. Växelgaffelen i bakaxelen är fjäderbelastad så växlingen sker när hastigheten på hjulen i växelen roterar med samma hastighet. Det är därför väldigt viktigt att man gasar rätt när man växlar.( växlar man fel så låter det som f-n där bak) Det fodras faktiskt lite träning. Det ska sitta ett termiskt överhettnings skydd på matarledningen till Växlingsknappen, som ska skydda motorn om den inte går till ändläget i bakaxelen Den ska efter rätt stoppas där av en ändläges brytare för både hög och lågväxel läge. Man ska aldrig växla när fordonet står stilla, då kan den låsa sig i neutral läge. I Volvos instruktionsbok för B58 tror jag det står ingående hur man kör Norlänningen. ![]() Växla aldrig i nerförsbacke om du inte är hundra på att du kan. Det är då den kan låsa sig i friläge med påföljd att du inte har någon motorbroms. ![]() Hälsningar Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Torleif HBV87 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 293 Registrerad: 5-September 05 Medlemsnummer: 58 ![]() |
Hoppsan, där fick jag lära mig något nytt. Jag hade ingen aning om att det överhuvud taget fanns en snabblossningsventil.
![]() Men om man då tittar på rätt enhet så finns det inga luftanslutningar till den. Jag såg ju inga anslutningar över huvud taget. ![]() Nu har jag emellertid tagit mig ytterligare en titt och skrapat bort den svarta geggan du ser på mittten och då hittade jag två kabelstumpar som alltså var avklippta jäms med godset. Således skulle det väl då bara vara att ansluta nya kablar där, men problemet är ju nu att man inte kommer åt tillräckligt mycket av kablarna. Kan man helt enkelt ta bort hela motorn, skruva upp den och sätta in nya anslutningar som det sedan går att sätta matningskablar på? ![]() Torleif |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 11th July 2025 - 06:56 |
Designed from: ![]() |