![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Patrik |
![]()
Inlägg
#1
|
Oregistrerad ![]() |
Nu har vi kommit fram till el teknik i våran renovering av bussen.
Jag antar att ni har all möjlig utrustning på era bussar så som laddare, inverter, varmvatten mm. Men allt ska ju ha el. Hur har ni löst det. Har ni en elcentral eller en panel som allt är dragit till med automat säkringar och dylikt? För det hade vi tänkt sätta in för att kunna stänga av allt ganska enkelt och veta att nu är det heldött. Och då till frågan i sig. Går det att använda en elcentral så som denna: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=8161 Centralen är ju byggt för 230 volt men går det likabra att använda en sån för 12v? Eller 24v och man nu vill ha det. Vilket är att rekommendera föresten? Har ni just så får ni gärna skicka några bilder på hur era paneler ser ut. Bra inpiration. MVH Patrik |
![]() ![]() |
*George |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 316 Registrerad: 21-November 04 Från: Göteborg Medlemsnummer: 6 ![]() |
Håller med Tommy och Charsten att det räcker mer än väl med ett dubbelt system på 24 V - ett för start- och ett för bodelsbatterier. För startbatteridelen har jag 2 stycken Volvo original 12 V 240 Ah och till bodelen så är det 4 stycken Tudor Safety SGF på vardera 6 V och 310 Ah (väger 63 kg styck!). För laddning har jag en stor truckladdare som ger 70 A. Eftersom laddaren är inbyggd i bussen från början så har jag också tillgång till 230 V i bussen när jag är ansluten till "landström". Dessutom är jag lite bortskämd eftersom min buss är en fd bokbuss som har en häftig 230 V sinusinverter som ger 4,4 kW i normaldrift och toppar på 5 kW under ett kort tag - hur Crille kan få ut 10kW i topp fattar jag inte.
Att ha 230 V är lite praktiskt - tina fruset bromssystem med en hårfön eller köra den stora dammsugaren när man inte har tillgång till "landström". Går bra med alla andra normala hemelprylar också. Datorn mår dessutom jättebra av sinusinvertern. När det gäller brytarfunktionen så har jag två batteribrytare på instrumentpanelen och en kopplad voltmeter till bodelen. Att ha 12 V i bussen fattar jag alls inte vitsen med om man nu inte är ute efter att mata värsting stereon eller komradion - men då är det både enklare och billigare med omvandlare så slipper man kludda med 2 eller 3 olika spänningar i bussen. Bifogar en bild på min instrumentpanel med två röda brytare för de bägge batterisystemen - vill man bryta landströmmen är det bara att dra ut kontakten som sitter i den främre bagageluckan. hejs/GB Bifogade bild(er) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 1st July 2025 - 06:37 |
Designed from: ![]() |