Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Beg.kompressor
HBV67
inlägg 2 Nov 2005, 09:52
Inlägg #1

Oregistrerad

Var kan man få tag i en beg.kompressor till en scania -66:a (B56).Hölö har inga.
HBV67
huh.gif
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 24 Nov 2005, 19:49
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej Arne.
Du skriver att bara bromsvisaren stiger och den andra in står stilla.
Båda visarna är för bromsarna. Du har ett tvåkrets system på bussen och den röda visaren är för ena kretsen och den vita för den andra. I all stund inte den ena rör sig så har du inget tryck i det systemet. Är du säker på att du har trycksatt våt tanken ? haee.gif
Tryckets väg är följande Från kompressorn går trycket till våt tanken via backventilen. Från våt tanken fortplantar sig trycket till trycktanken för fram och bak kretsbromsar emellan våt tanken och bromstanken sitter det också backventiler.
( backventilerna är till för att inte trycket ska gå bakvägen vid ett eventuellt läckage i någon bromskrets. Ledningarna till tryckmätarna sitter anslutna på vardera tank för bromsarna.
(OBS BROMSTANKEN ÄR EN TANK MED TVÅ AV VARANDRA OBEROENDE SEKTIONER) I våt tanken ( den första i systemet) sitter även försörjningstanken till luft utrustning. t.exl Luft torkare Dörrar Diftspärr etc. Denna tank trycksätts via en skyddsventil från våt tanken. Den öppnar först på ca 4.5 kg. Denna skyddsventil har till uppgift att säker ställa tryck till bromsarn ifall det skulle bli ett större luft läckage på t.exl dörrkretsen.
Tryckregulatorn (den som bestämmer när kompressorn skall avlasta) är ansluten till Våt tanken.

Alltså stiger trycket i våt tanken till avlastningstrycket 7-8 kg så avlastar kompressorn. (slutar pumpa) fastän det inte är något tryck på mätarna.

Öppna dräneringskranarna (eller gänga ur dom) på tankarna och kolla om det kommer något tryck där när du har kompressor trycket på. gör det inte det så är backventilen tät. (sitter fast)

Detta blev ett långt inlägg doh.gif men jag har försökt att beskriva tryckets väg så lättfattligt som möjligt. Jag kan skicka över ett tryckchema till dig om du vill. eller så kan jag fråga expertisen här på hemmaplan om jag kan få hjälp med att scanna in det och lägga det på hemsidan om du vill? Du får även ringa.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 21st August 2025 - 16:57
Designed from: InfinityStyles.com