![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
HBV67 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Var kan man få tag i en beg.kompressor till en scania -66:a (B56).Hölö har inga.
HBV67 ![]() |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Arne.
Jag tror inte det är något större fel på din kompressor. Den kan ju inte bli utsliten när den står stilla. Det felet du har som jag tror är att det rostat av någon ledning så trycket går ut direkt efter kompressorn eller mellan våt tank och försörjningstankar. Startar man motorn och väntar att trycket skall komma så hör man inte för motorljudet att det läcker luft någonstans. Skulle det vara något fel på kompressorn så skulle jag tro att det är någon av avlastningsventilerna som hängt sig eller tryckregulatorn som djävlas. Men med bara 0,5 kg tryck så håller jag nog en liten slant på luftläckage. Har du tillgång till tryckluft? Isåfall koppla på tryck på första tanken (våt tanken) du kan gänga ur dränerings kranen och skruva dit en vanlig anslutning till luftmaskiner 1/2 tum. Då trycksätter du hela luftsystemet i bussen och då är det lättare att läcksöka när det är tyst i omgivningen. Det kanske fins en anslutning redan avsedd för depå luft. Skulle du inte höra något läckage då så kan läckaget ändå vara mellan den tanken och kompressorn, det sitter nämligen en backventil där. Det fins nya kompressorer men dom kostar 4.000:- plus moms. Du får gärna höra av dig om du vill. ![]() HälsningarTommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 21st August 2025 - 16:53 |
Designed from: ![]() |