![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Stefan HBV 297 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 ![]() |
![]() Har lite lätt oljefukt vid navet på B9.a med bakaxel EV85 ev EV80, funderar på om det är en packbox, är den lätt att byta, någon som vet? /Stefan |
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Jag har ingen aning hur bevandrad du är så det du redan vet kan du bortse ifrån. Men för ev andra som inte har pysslat så mycket kan detta bli en liten hint.
Börja med att krypa under bussen, känn uppe på bakaxel/diffhus/banjo efter nåt som ser ut som en liten plåthatt. Den ska gå att rucka på/vrida med vanlig fingerkraft. Finner du en sån, ta nåt lämpligt och skrapa bort ALL skit på en större yta runt hatten. Det ska vara RENT innan du fortsätter. Lokalisera sexkanten som ska vara mellan hatten å diffhuset. Dom jag stött på håller 11 mm/ 7/16tum. Gänga bort mojen, ta fram den och se till att det är öppet där. Om denna är tätt så blir de som Tommy skrev, övertryck i bakaxeln och p-boxar o paackningar går sönder. ![]() Pil 1 visar de jag kallar muttrar till drivaxeln, och det är troligen där som Tommy menar att packningen gjort sitt. Jag har för mej att det är 9/16 tum, motsvarar 14mm nyckel, annars torde det vara 5/8 som motsvarar ungefär 16mm. Det kan ju sitta en packbox i axelröret "bakom" drivaxeln. Men de syns när du tatt lös axeln. Se till att dra försiktigt och hålla i och "centrera" drivaxeln när du drar ut den. Skulle det vara en P-box där bakom så blir den inte bättre av att ta vikten av en drivaxel. Denna operation kan du göra med hjulen kvar, du behöver inte ens hissa upp bussen. Pil 2 är ju hjulmuttrarna och dom torde vara 27mm men jag tänker inte vara tvärsäker.. ![]() Kom på de... det är välan inte "bakom bromstrumman" det fuktar fram? ISF torde navtätningen va kass o de e en p-box... Men de är ett större jobb. Då ryker hjul o bromstrumma o då behöver du en STOR nyckel... men de må du ta reda på när du tatt av trumman.. Lycka till Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th May 2025 - 10:57 |
Designed from: ![]() |