![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Pehr HBV 349 |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 15 Registrerad: 17-November 14 Medlemsnummer: 4388 ![]() |
Hej!
Pehr HBV 349 här. Efter att nu i ungefär ett och ett halvt år rivet gamla rostiga stålprofiler och ersatt dem med nya fräscha och klätt med ny karossplåt börjar det vara dags för lite mer finlir. Mina funderingar nu gäller strömtillgång. Jag räknar initialt med att två separata kretsar: Start och drift 2 x 225 Ah (24 volt) med laddning från generatorn. Till förbrkningsbank har jag införskaffat 8 st AGM batterier á 175 Ah dvs. 700 Ah 24 v. Laddningen av dessa kommer ske dels med två solpaneler inköpta från Tommy (HBV 1) dels med laddare, och det är här jag behöver hjälp/råd. Vilken sorts laddare behöver jag? Kapacitet? Hur kan jag övervaka laddningen/status? Jag har en Ctek 14000 som jag använder för underhållsladdning av startbatterierna. Tacksam för alla förslag på lösningar. HaDet! ![]() Pehr |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej Pher!
Du har inte fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga svar pÃ¥ din frÃ¥ga… Förmodligen beror det pÃ¥ att mÃ¥nga liksom jag inte har nÃ¥gon erfarenhet av att hantera en sÃ¥ här stor batteribank… Men jag tycker att det är synd om frÃ¥gan dör ut, det är ju ett intressant problem sÃ¥ vi kanske kan föra ett resonemang kring det hela. Det är ju rena â€bomben†du installerar och jag tror man bör göra installationen med eftertanke och försiktighet. Säkert har du tagit i ordentligt med kabelarea, en pÃ¥litlig huvudsäkring och en rejäl huvudströmbrytare som tÃ¥l effekten utan att smälta och att den är lättÃ¥tkomlig. Kabelanslutningarna är inte minst viktiga. Sen är det ju viktig att säkra av noggrant i följande undergrupper sÃ¥ att du inte släpper lös de enorma krafterna du har i batteribanken ut i klenare kablage… En sÃ¥n kabelbrand är inte rolig att hantera med all den effekt du har. Men jag slÃ¥r antagligen in öppna dörrar, allt det där har du säkert redan tagit hand om! FrÃ¥gan var ju egentligen vad du ska ha för batteriladdare. Den du har för underhÃ¥llsladdning av startbatterierna är ju en jättebra laddare för det du använder den till. Men hur bra den än är sÃ¥ skulle den ju inte bita särskilt mycket pÃ¥ din stora batteribank. Om man skall ladda en batteribank pÃ¥ 700Ah/24v (1.400Ah/12v) sÃ¥ mÃ¥ste det väl till nÃ¥got extra. Kan man kanske använda laddare för truckbatterier? Dom kan ju skjuta pÃ¥ med flera hundra ampere – men det kanske inte AGM-batterier tÃ¥l? NÃ¥gon som vet? När det gäller laddning under körning finns det väl flera lösningar med kraftfulla generatorer pÃ¥ marknaden. Man kan ju kanske snegla pÃ¥ typ räddningsfordon och liknande som ofta har behov av stora effekter i sitt arbete. Det känns som jag mest har pladdrat nu, själv har jag inte nÃ¥gon erfarenhet av sÃ¥ här stora grejer. Jag har inte mer än drygt 300Ah/12v för bodelen. Jag har ocksÃ¥ en separat batteribank pÃ¥ knappt 200Ah/12v som reserv. AlltsÃ¥ en brÃ¥kdel av vad du har… Vi har ju mycket kunskap i kubben sÃ¥ kanske nÃ¥gon som läser detta kan hjälpa till och styra upp det här lite grand Vad väger dina batterier förresten, jag gissar pÃ¥ runt 55-60 kg/st sÃ¥ 8 stycken blir väl uppÃ¥t ett halvt ton? Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 18th June 2025 - 12:43 |
Designed from: ![]() |