![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla glada.
Jag har en Scania CR145 -72 so jag inte är riktigt nöjd med utväxlingen på. Den varvar 2300rpm i 80km/h och 3000rpm i 100km/h. Varvet har inte så stor roll för farten men jag skulle vilja ha ner varvet för att få ner förbrukningen lite. Jag har legat under bussen och hittar ingen markering alls vad jag har för utväxling. Vart ska det stå? Jag hittar bara en 6siffrig stansning på pinjongens yttre lagerhus men den säger inget om någon utväxling. Nästa fundering är kring urvalet av bakaxlar. Är det samma axlar på bussar och lastbilar? Kan jag ta en komplett utväxling från en lastbil (den är ju chimsad och klar) och stoppa den i min bussaxel? Finns det olika typer av axlar och vilka utväxlingar finns det? Tacksam för bra svar... //Nicklas ![]() |
![]() ![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#2
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Nu när min gamla tråd har kommit upp igen så ska jag passa på och berätta om min gåta.
jag skrev även liknande fråga på ett annat forum (veteranlastbilar) och fick ett uttömmande och rakt svar. Svaret jag fick var typ. Med den utväxlingen, den bakaxeln och det varvet så kör du 130km/h. Det är inte bra för dig din buss eller din omgivning. Han som svarade skrev även med uträkningen vilket helt bekräftade både det han och jag skrev. Jag insåg direkt att jag uppgivit någonting fel men visste inte vad. Först lyfte jag upp bussen och räknade kardanvarv igen. Dubbelkollade märkningar på växellådan. Då är det bara varvräknaren kvar. Jag åkte och köpte en tackometer (optisk varvräknare) klistrade på en reflextape på motorn remskiva, startade och drog ut handgasen till 1000rpm. Då visade tackometern 720rpm. Mitt svar på gåtan är att varvräknaren alltid visar 30% förmycket varv. Jag har tyckt att det är konstigt att motorn gått så bra när varvräknaren är nära rödmarkering (drygt 3000rpm) men då varvar den ju bara typ 2100 rpm och ligger precis där den bör vara. Jag accepterar min högre bränsleförbrukning och har inte dåligt samvete för att varvräknaren visar 4000 någon gång ibland när man behöver ta fart. Jag slapp iaf leta och byta bakaxel. God jul. Nicklas |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 15:00 |
Designed from: ![]() |