![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Hade inne bussen hos Rejmes i Halmstad som är återförsäljare för Volvo. De bytte 36 liter motorolja, två filter, bak- och växellådsolja, ca 10-15 liter vardera. Under tiden så fick jag tips från meken att oljekylarens två slangklämmor var sönderrostade så den hängde löst, jag fick hjälp med att hämta två nya på deras lager och så skruvade jag dit dem under tiden. Efter oljebytena så gick de över kardanerna med fettsprutan samt att en av dem visade en lite kopp upp på växellådan som ska vara full med fett för att smörja urtrampningslagret. Den var tom så den fylldes på. Det bästa av allt var ju att allt skedde på kvällen så jag slapp ta ledigt från jobbet, så kom dit vid kl 19 och lämna 21:30. Helsyntetisk i bak- och växellåda så nu rullar det 30 000 mil till innan byte så troligen räcker det livet ut. Totalt slutade fakturan på 10 365kr. Visserligen en hel del pengar men nu vet jag att det är OK ett bra tag framöver och väldigt glad för att jag slapp ligga hemma på gården och hålla på med detta.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
Inlägg
#2
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Vad gäller kylsystemet så brukar jag hälla i vattenpumpsmörjning emellanåt som är en fiffig produkt som både smörjer och bättrar rostskydd i systemet.
Det fick jag lära mig på 70-talet när man hade mercedes compakt med vridande värmekranar ( två mässingrör i varann med hål mer eller mindre mitt för varann ) som hade en tendens att kärva men se efter en flaska och några mil som nytt igen MAGI Mvh Johny |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 21:35 |
Designed from: ![]() |