![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Hade inne bussen hos Rejmes i Halmstad som är återförsäljare för Volvo. De bytte 36 liter motorolja, två filter, bak- och växellådsolja, ca 10-15 liter vardera. Under tiden så fick jag tips från meken att oljekylarens två slangklämmor var sönderrostade så den hängde löst, jag fick hjälp med att hämta två nya på deras lager och så skruvade jag dit dem under tiden. Efter oljebytena så gick de över kardanerna med fettsprutan samt att en av dem visade en lite kopp upp på växellådan som ska vara full med fett för att smörja urtrampningslagret. Den var tom så den fylldes på. Det bästa av allt var ju att allt skedde på kvällen så jag slapp ta ledigt från jobbet, så kom dit vid kl 19 och lämna 21:30. Helsyntetisk i bak- och växellåda så nu rullar det 30 000 mil till innan byte så troligen räcker det livet ut. Totalt slutade fakturan på 10 365kr. Visserligen en hel del pengar men nu vet jag att det är OK ett bra tag framöver och väldigt glad för att jag slapp ligga hemma på gården och hålla på med detta.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Tråden började med oljebyte men det är lätt att glömma ett annat viktigt byte, glykolen!
Hur lång livslängd glykolblandningen har tvistar de lärde om. Ofta anger man väl 2-5år. Det är inte frostskyddet som blir dåligt utan rostskyddet som försvagas och korrosionen tar fart. Kollar man glykolutbudet blir man minst sagt förvirrad, färger och specifikationer till förbannelse! Jag har gjort det enkelt för mig, jag åker till Volvo och tömmer där, fyller sen med deras gröna original-glykol som är färdigblandad. Om man blandar själv ska man se upp med vattenkvaliteten annars blir rostskyddet mindre effektivt. Helst ska man väl använda destillerat vatten när man blandar till kylarvatten själv? Så skriver en tillverkare: Rätt vattenkvalitet till blandningen är viktig. Både kalcium och klor påverkar negativt. Kalcium förbrukar inhibitorer(rostskyddet) och klor påskyndar korrosionen i motorn. Eftersom det är syret som aktiverar nedbrytningen skall naturligtvis inte syrerikt vatten användas för spädning. Bäst att använda avjoniserat, avgasat samt avhärdat vatten eller köpa färdigblandad glykollösning. Säkert tycker några att detta är överdrivet men jag tror att det har betydelse. Jag tror att om man vill vara rädd om motor, kylare, värmepaket och vattenpump bör man byta glykolblandningen med jämna mellanrum, även om det svider i plånboken… Vi med äldre grejer kanske inte har så mycket gods kvar runt kylkanalerna i motorn. Det här känner de flesta till och jag slår förmodligen in öppna dörrar, men det är lätt att glömma bort eller förtränga glykolbytet! Vi ses Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 22:21 |
Designed from: ![]() |