Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Oljebyte gjort pÃ¥ Volvoverkstad
*Conny
inlägg 3 Jun 2015, 22:02
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Hade inne bussen hos Rejmes i Halmstad som är återförsäljare för Volvo. De bytte 36 liter motorolja, två filter, bak- och växellådsolja, ca 10-15 liter vardera. Under tiden så fick jag tips från meken att oljekylarens två slangklämmor var sönderrostade så den hängde löst, jag fick hjälp med att hämta två nya på deras lager och så skruvade jag dit dem under tiden. Efter oljebytena så gick de över kardanerna med fettsprutan samt att en av dem visade en lite kopp upp på växellådan som ska vara full med fett för att smörja urtrampningslagret. Den var tom så den fylldes på. Det bästa av allt var ju att allt skedde på kvällen så jag slapp ta ledigt från jobbet, så kom dit vid kl 19 och lämna 21:30. Helsyntetisk i bak- och växellåda så nu rullar det 30 000 mil till innan byte så troligen räcker det livet ut. Totalt slutade fakturan på 10 365kr. Visserligen en hel del pengar men nu vet jag att det är OK ett bra tag framöver och väldigt glad för att jag slapp ligga hemma på gården och hålla på med detta.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 5 Jun 2015, 07:59
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Ja ett bra förarbete från början genererar alltid ett bra resultat.
Jag håller på och hjälper en med bromsar bak på en Volvo BF6 som nästan fick körförbud på bussen vid besiktningen. Det visade sig att bromsarna bak var totalt slut bromsar och självs justeringar var svetsade i vissa lägen bara för att få till det den gången då besiktningen stod inför dörren. Jag är säker på att tidigare husbussägare är helt oskyldig utan handlingen har nog utförts av bussbolaget som tyckte att nu skulle den bort efter denna besiktningen.
Det är dit jag ville komma som Börje framförde. Det är bättre att börja från botten med kvalité. Renovering avb Hjul Bromsar Drivlina mm. Sen sätter man in Lull lull diod ljus Stereo DVD Parabol etc.
Det skall också tilläggas att det kan bli både dyrt och svårt att få tag i delar till gamla bussar när materealet är förstört. Här var bromsbackar svetsade hjulcylindrar sönderrostade justeringar avdragna Ja axeln var skrot. Men vi fick tag på en hel beg. axel från en kompis som har lite liggande som vi kunde plocka delar från. Det visade sig att den axeln var i stort sett renoverad i bromsarna innan lastbilen hade gått till sista vilan. Nya belägg fina cylindrar justeringar helt ok. Där var inget fusk vid reparationen gjord.
Nya packboxar och nya tätningar samt inköp av axeln så slutar det hela på nog på under 3,000: - samt en massa jobb.
Det är sånt här som kan förstöra en hel sommar säsong om man är oförberedd på vad man får med sig hem från bilprovningen.
HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 22:31
Designed from: InfinityStyles.com