Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Oljebyte gjort pÃ¥ Volvoverkstad
*Conny
inlägg 3 Jun 2015, 22:02
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Hade inne bussen hos Rejmes i Halmstad som är återförsäljare för Volvo. De bytte 36 liter motorolja, två filter, bak- och växellådsolja, ca 10-15 liter vardera. Under tiden så fick jag tips från meken att oljekylarens två slangklämmor var sönderrostade så den hängde löst, jag fick hjälp med att hämta två nya på deras lager och så skruvade jag dit dem under tiden. Efter oljebytena så gick de över kardanerna med fettsprutan samt att en av dem visade en lite kopp upp på växellådan som ska vara full med fett för att smörja urtrampningslagret. Den var tom så den fylldes på. Det bästa av allt var ju att allt skedde på kvällen så jag slapp ta ledigt från jobbet, så kom dit vid kl 19 och lämna 21:30. Helsyntetisk i bak- och växellåda så nu rullar det 30 000 mil till innan byte så troligen räcker det livet ut. Totalt slutade fakturan på 10 365kr. Visserligen en hel del pengar men nu vet jag att det är OK ett bra tag framöver och väldigt glad för att jag slapp ligga hemma på gården och hålla på med detta.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 4 Jun 2015, 00:16
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Jag tycker att du har gjort helt rätt Conny!

Motoroljebyten, täta oljefilterfilterbyten, kontroll av alla oljenivåer och rundsmörjning hör nog till de bästa investeringarna man kan göra!
Glöm inte att kolla och kanske byta oljan i styrservon och byta filter. Jag byte servopumpen för ett tag sedan och är efter det noga med kollen. (Pumpen var ganska dyr)
PÃ¥ min buss (Volvo) med manuell lÃ¥da sÃ¥ har jag ett â€Spakställ†där man skall kolla oljenivÃ¥n och ibland byta oljan.
Där finns också en lurig smörjkopp. Växelspaken blir så mycket trevligare om man sköter om detta lite.
Jag har ocksÃ¥ â€Norrlandsväxel†i bakaxeln och manöverhuset ska ha en egen liter olja för sig själv…
Jag byter också dieselfilter varje år och sågar sönder dom för att se så att dieselbakterierna inte ha slagit till.

Conny, finns det två rostig slangklämmor så finns det säkert fler.
Jag bytte alla slängklämmor för några år sedan som jag har beskrivit i en tidigare tråd.
Jag tror det blev över 30st slangklämmor och ändå hittade jag i våras 2 rostiga som jag hade
missat. Dåliga slangar byttes förstås samtidigt.

Jag har turen att ha en välvilligt inställd verkstad runt hörnet med lyft där oljebyten och
rundsmörjning går avsevärt enklare.

Bussar är olika och kräver kanske olika omsorg men jag är säker på att det LÖNAR SIG
att sköta om bussarna.
Jag var på besiktningen med bussen idag och det var mitt 7:e blanka papper sen jag köpte bussen
och jag har sett 3 protokoll från tiden innan jag köpte den som också var blanka.
Jag är säker på att det är ett resultat av omsorg och skötsel. Från början av Arne som byggde
grunden till bussen – som jag sedan har försökt förvalta och följa upp.

Nu får jag väl ett helvete vid nästa års besiktning när jag blåser upp mig så här,
man ska aldrig skryta och vara mallig, det brukar ju alltid straffa sig… cry.gif

Med hopp om överseende och förhoppningar om fler blanka papper både till er och mig...

Vi ses,
Börje action-smiley-030.gif

.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 8th July 2025 - 21:08
Designed from: InfinityStyles.com