![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Hade inne bussen hos Rejmes i Halmstad som är återförsäljare för Volvo. De bytte 36 liter motorolja, två filter, bak- och växellådsolja, ca 10-15 liter vardera. Under tiden så fick jag tips från meken att oljekylarens två slangklämmor var sönderrostade så den hängde löst, jag fick hjälp med att hämta två nya på deras lager och så skruvade jag dit dem under tiden. Efter oljebytena så gick de över kardanerna med fettsprutan samt att en av dem visade en lite kopp upp på växellådan som ska vara full med fett för att smörja urtrampningslagret. Den var tom så den fylldes på. Det bästa av allt var ju att allt skedde på kvällen så jag slapp ta ledigt från jobbet, så kom dit vid kl 19 och lämna 21:30. Helsyntetisk i bak- och växellåda så nu rullar det 30 000 mil till innan byte så troligen räcker det livet ut. Totalt slutade fakturan på 10 365kr. Visserligen en hel del pengar men nu vet jag att det är OK ett bra tag framöver och väldigt glad för att jag slapp ligga hemma på gården och hålla på med detta.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag tycker att du har gjort helt rätt Conny!
Motoroljebyten, täta oljefilterfilterbyten, kontroll av alla oljenivÃ¥er och rundsmörjning hör nog till de bästa investeringarna man kan göra! Glöm inte att kolla och kanske byta oljan i styrservon och byta filter. Jag byte servopumpen för ett tag sedan och är efter det noga med kollen. (Pumpen var ganska dyr) PÃ¥ min buss (Volvo) med manuell lÃ¥da sÃ¥ har jag ett â€Spakställ†där man skall kolla oljenivÃ¥n och ibland byta oljan. Där finns ocksÃ¥ en lurig smörjkopp. Växelspaken blir sÃ¥ mycket trevligare om man sköter om detta lite. Jag har ocksÃ¥ â€Norrlandsväxel†i bakaxeln och manöverhuset ska ha en egen liter olja för sig själv… Jag byter ocksÃ¥ dieselfilter varje Ã¥r och sÃ¥gar sönder dom för att se sÃ¥ att dieselbakterierna inte ha slagit till. Conny, finns det tvÃ¥ rostig slangklämmor sÃ¥ finns det säkert fler. Jag bytte alla slängklämmor för nÃ¥gra Ã¥r sedan som jag har beskrivit i en tidigare trÃ¥d. Jag tror det blev över 30st slangklämmor och ändÃ¥ hittade jag i vÃ¥ras 2 rostiga som jag hade missat. DÃ¥liga slangar byttes förstÃ¥s samtidigt. Jag har turen att ha en välvilligt inställd verkstad runt hörnet med lyft där oljebyten och rundsmörjning gÃ¥r avsevärt enklare. Bussar är olika och kräver kanske olika omsorg men jag är säker pÃ¥ att det LÖNAR SIG att sköta om bussarna. Jag var pÃ¥ besiktningen med bussen idag och det var mitt 7:e blanka papper sen jag köpte bussen och jag har sett 3 protokoll frÃ¥n tiden innan jag köpte den som ocksÃ¥ var blanka. Jag är säker pÃ¥ att det är ett resultat av omsorg och skötsel. FrÃ¥n början av Arne som byggde grunden till bussen – som jag sedan har försökt förvalta och följa upp. Nu fÃ¥r jag väl ett helvete vid nästa Ã¥rs besiktning när jag blÃ¥ser upp mig sÃ¥ här, man ska aldrig skryta och vara mallig, det brukar ju alltid straffa sig… ![]() Med hopp om överseende och förhoppningar om fler blanka papper bÃ¥de till er och mig... Vi ses, Börje ![]() . |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 8th July 2025 - 21:08 |
Designed from: ![]() |