![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla glada.
Jag har en Scania CR145 -72 so jag inte är riktigt nöjd med utväxlingen på. Den varvar 2300rpm i 80km/h och 3000rpm i 100km/h. Varvet har inte så stor roll för farten men jag skulle vilja ha ner varvet för att få ner förbrukningen lite. Jag har legat under bussen och hittar ingen markering alls vad jag har för utväxling. Vart ska det stå? Jag hittar bara en 6siffrig stansning på pinjongens yttre lagerhus men den säger inget om någon utväxling. Nästa fundering är kring urvalet av bakaxlar. Är det samma axlar på bussar och lastbilar? Kan jag ta en komplett utväxling från en lastbil (den är ju chimsad och klar) och stoppa den i min bussaxel? Finns det olika typer av axlar och vilka utväxlingar finns det? Tacksam för bra svar... //Nicklas ![]() |
![]() ![]() |
*Nicklas A |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Den tanken har slagit mig också att det kan skilja på utväxling i växellådan. Enl instruktionsboken så har jag 1:1 på högsta växeln (5:an). Vet ej om det är så men det är vad jag kan läsa mig till.
Det kanske är enklare att byta växellåda. Men vem vet något om sådant? Sen får ju inte en annan växellåda vara längre för min kardan är bara ca 50cm lång. Jag har kört lastbilar 143:or som lätt går 130 km/h. Om jag ska köra så fort så varvar min buss över 4000 rpm vilket är högst olämpligt. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 14:47 |
Designed from: ![]() |