Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Fjäderbälgar, dyrt-krÃ¥ngligt att laga?
Oscar HBV 319
inlägg 4 Mar 2015, 20:01
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 42
Registrerad: 22-January 14
Medlemsnummer: 4144



Är intresserad av en Scania K113 fr -90 för konvertering till husbuss, men den har skador på 2 fjäderbälgar, fram och bak. Frågar proffsen här på forumet om någon har en aning om ungefär vad det skulle kosta att åtgärda på verkstad. Själv har jag varken plats (saknar lyft för tunga fordon) eller kunskap om den typen av ingrepp :-) Bifogar besiktningsutlåtandet, om det skulle hjälpa... drink.gif
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Conny
inlägg 7 Mar 2015, 22:08
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 122
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286



Du kanske är bättre på att fixa med drivlinan än på att svetsa men för mig låter oljeläckage växellåda och motor oljebemängd som mycket krångligare och dyrare att fixa än att svetsa fjäderfäste.


--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Oscar HBV 319
inlägg 8 Mar 2015, 17:27
Inlägg #3


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 42
Registrerad: 22-January 14
Medlemsnummer: 4144



CITAT(*Conny @ 7 Mar 2015, 21:08 ) *

Du kanske är bättre på att fixa med drivlinan än på att svetsa men för mig låter oljeläckage växellåda och motor oljebemängd som mycket krångligare och dyrare att fixa än att svetsa fjäderfäste.


Själva fjäderfästena ska det inte vara fel på (enligt utsago) och läckage i växellådan är troligen packning vid oljepluggen. Oljebemängd motor kan ju bli lite problematiskt, men inför besiktning så räcker det med att torka av den. (räckte iaf på min andra buss) :-)

CITAT(JohnyoAnnSofie HBV120 @ 6 Mar 2015, 09:07 ) *

Hej Oscar

Det är ju inte svårt att byta bälgar bara man har några domkrafter och plats att hålla till på.
Jag har ju bytt alla bälgar, men måste även byta alla övre fästplattor p.g.a rostangrepp.
Min rekommendation är att du byter topp platta direkt så spar du in ett moment.
Jag bytte även dom nedre rullkropparna, vilket visade sig vara onödigt för dom är helt felfria, ligger på hyllan för ev. behövande.


Mvh Johny


Nä, kanske är det lika bra att bita i gräset och ta sig ann eländet med att byta bälgar... Grejen är att jag vill komma ut i rullning NU!! laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 7th July 2025 - 23:12
Designed from: InfinityStyles.com