![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Roger HBV341 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej Bussvänner
Jag har en B58-60 med wiima kaross årmodell 1971. Min fråga är lite skämmig ![]() ![]() Min tanke var att den borde sitta i anslutning till parkeringbromshandtaget men jag kan inte hitta något ventilreglage i anslutning till parkeringbromshandtaget ![]() Däremot har jag ett reglage/spak som sitter längs rattstången. Den verkar påverka ett stag som går ner i golvet framför bromspedalen ![]() Kan det ha något med blockeringsventilen att göra?? Verkstadshandboken visar upplägget för en senare modell ![]() God Fortsättning på det nya bussåret. //Roger |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Det är väldigt enkelt att montera en spärrventil. Bara knipsa ledningen och montera ventilen på den. Nackdelen är ju att man måste vänta tills ett vist tryck kommer upp ca 6kg innan man kan aktivera ventilen. Utan spärrventil så känner man på kopplingen när bussen är fri och kan då flyttas lite tidigare. Och det kan vara bra om man står lite olämpligt till ibland, bland sådana som inte gillar lukten av en gammal diesel och inte har förståelse för att man behöver lufttryck för att kunna köra.
Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 7th July 2025 - 11:28 |
Designed from: ![]() |