Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> blockeringsventilen för parkeringsbromsen, Var sitter den???
Roger HBV341
inlägg 12 Jan 2015, 19:39
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346

Hej Bussvänner

Jag har en B58-60 med wiima kaross årmodell 1971. Min fråga är lite skämmig blush.gif Jag har hittills alltid lyckats få upp trycket i bromssystemet utan att blockeringsventilen för parkeringbromsen har hoppat i, men jag tänkte att det kanske är dags att kolla upp var den sitter ifall det skulle uppstå, ( det vore ju lite skämmigt kl 0600 på en camping ) bonk.gif .

Min tanke var att den borde sitta i anslutning till parkeringbromshandtaget men jag kan inte hitta något ventilreglage i anslutning till parkeringbromshandtaget unsure.gif

Däremot har jag ett reglage/spak som sitter längs rattstången. Den verkar påverka ett stag som går ner i golvet framför bromspedalen haee.gif

Kan det ha något med blockeringsventilen att göra??

Verkstadshandboken visar upplägget för en senare modell cry.gif

God Fortsättning på det nya bussåret.

//Roger
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Roger HBV341
inlägg 14 Jan 2015, 21:37
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346

Hmm låter farligt om det inte finns någon shockkk!.gif Jag som är så glömsk, kommer säkert att ställa till det unsure.gif

För det är väl så då att Om bussen är tom på luft och parkeringsreglaget står i körläge så börjar bussen rulla när trycket överstiger 5 bar? Om jag startar bussen utan att notera reglagets läge och kliver ur bussen kan ju vad som helst hända shockkk!.gif devil_5.gif .

Måtte jag inte glömma att kolla det...

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 7th July 2025 - 13:12
Designed from: InfinityStyles.com