![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Roger HBV341 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej Bussvänner
Jag har en B58-60 med wiima kaross årmodell 1971. Min fråga är lite skämmig ![]() ![]() Min tanke var att den borde sitta i anslutning till parkeringbromshandtaget men jag kan inte hitta något ventilreglage i anslutning till parkeringbromshandtaget ![]() Däremot har jag ett reglage/spak som sitter längs rattstången. Den verkar påverka ett stag som går ner i golvet framför bromspedalen ![]() Kan det ha något med blockeringsventilen att göra?? Verkstadshandboken visar upplägget för en senare modell ![]() God Fortsättning på det nya bussåret. //Roger |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Roger.
Det är inte nödvändigt att du har en blockeringsventil på din buss. Det var inte lag på det i början utan tillkom senare. När det gäller reglaget vid ratten så verkar det som om det skulle vare ett reglage till släpvagnsbroms. (det var ett krav tidigare om fordonen hade släpvagns drag) PÅ våran buss Värmlands bussveteraner så finns ingen blockeringsventil det är en B58 1966. Har du haft trycket under 6 kg och inte bromsen slagit till så har du ingen blockeringsventil (spärrventil) Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 7th July 2025 - 11:07 |
Designed from: ![]() |