![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Jag har diverse jobb att pilla med under bussen. Och då jag har en luftfjädad B10M så är det ju inte smidigast av allt att komma under säkert. Nästa problem är att jag väl inte direkt är vare sig ballerina eller atlet. Vad jag hittills gjort är att slita som ett djur med domkrafter och pallbockar. Hur tungt och jobbigt som helst. Sen blir det inte roligare av att jag har lite mentala problem med sådant här sedan en granne förolyckades på hemskast möjligaste vis under sin bil. (Var rädda om er!!)
Nu står bussen inomhus i min gamla fabrikslokal med betonggolv. Återstår bara att få upp den i luften tillräckligt för att kunna jobba säkert. Men när en hel dagsranson av energi går åt att palla upp bakänden (raka armar och långa pinnar till domkraftskräket) samt insikten om att jag inte får in någon domkraft under framaxeln, dödar min energi totalt. Hur har ni andra som är i samma situation löst detta? Jag har förvisso egentligen redan en lösning på problemet, men jag luftar gärna tankarna mer er också. Kan ju även komma andra till hjälp. Jag ringde en polare som är väldigt duktig snickare och även är väldigt praktiskt lagd och har kört lastbil och mekar med det mesta. Han kommer förbi imorgon för lite mätning osv. Idén jag har är att låta honom bygga åtta kraftiga uppkörningsramper i trä. Först skall man köra upp bussen på de första fyra som är lite lägre. Väl uppe på dessa skall den nyvunna karosshöjden tillåta fyra andra ramper som s.a.s agerar "andra våningen". Vad tror vi om detta? Mina prioriteringar: 1: säkerhet till varje pris. Inget får kunna gå fel, och det måste kännas tryggt pga min "domkraftsångest" 2: Väl uppe på ramperna vill jag ändå kunna palla upp bussen så jag får hjulen i luften. Lär behöva förhöjande plattform för domkraften för att då nå upp till axel. Hur skall man tänka där? Blir ju en oerhörd påfrestning på liten yta. 3: När alla jobb undertill är klara så kommer jag behöva justera fjädringens bälghöjder. Men egentligen är det samma sak som punkt 1. Det måste vara idiotsäkert. Tankar om detta? |
![]() ![]() |
Kjell HBV 209 |
![]()
Inlägg
#2
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 7-August 12 Medlemsnummer: 2263 ![]() |
Har här ett bra sätt.Lätt att annpassa höjden
Bifogade bild(er) ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 14th May 2025 - 12:34 |
Designed from: ![]() |