![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Roger HBV341 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej VĂ€nner,
Jag Àr relativt ny pÄ detta och tÀnkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni? - LÄter ni den bara stÄ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstÄr sÄ Àr ett tak att stÀlla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lÀgga över en pressening (blir det för tÀtt?) - Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jÀmna intervall? Jag har en rÀddsla för att bÄde bromsar och annat kommer att krÄngla i vÄr om jag bara lÄter den stÄ över vintern. - En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kÀrl för oljan, en start i kallgrader borde slita hÄrt pÄ grejorna?? - Tar ni in alla batterier och underhÄllsladdar dem? Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra. //Roger |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Hej VĂ€nner, Jag Ă€r relativt ny pĂ„ detta och tĂ€nkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni? - LĂ„ter ni den bara stĂ„ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstĂ„r sĂ„ Ă€r ett tak att stĂ€lla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lĂ€gga över en pressening (blir det för tĂ€tt?) - Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jĂ€mna intervall? Jag har en rĂ€ddsla för att bĂ„de bromsar och annat kommer att krĂ„ngla i vĂ„r om jag bara lĂ„ter den stĂ„ över vintern. - En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kĂ€rl för oljan, en start i kallgrader borde slita hĂ„rt pĂ„ grejorna?? - Tar ni in alla batterier och underhĂ„llsladdar dem? Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra. //Roger FörlĂ„t ett sent svar men vi kom precis tillbaka frĂ„n en fin höstresa med bussen norrut och hade dĂ€r lite dĂ„lig tĂ€ckning för bredbandet. Hur gör jag med snön⊠Vanligtvis borstar jag inte av snön men för nĂ„gra Ă„r sedan hade vi hĂ€r i Stockholm otroligt mycket snö. NĂ€r snötĂ€cket töade ihop blev det till en tjock is-kaka som gled av taket likt inlandsisen och drog med sig antenner och annat. SĂ„ lĂ„ngt kommer jag inte att lĂ„ta det gĂ„ igen! Hur gör ni maskinellt⊠Jo, jag startar dĂ„ och dĂ„ och kör Ă„tminstone nĂ„gra meter fram och tillbaka och gymnastiserar bromsarna. Ăr det mildvinter blir det kanske en lite lĂ€ngre svĂ€ng, mest för att det Ă€r kul! En B58-60 med pannkaksmotor⊠Jag har en B58-60 med THD100-motor och det kan vara ett skĂ€l till oro. Jag har en 220v Calix doppvĂ€rmare i den extra oljetanken. För kylvattnet har jag 220v Calix motorvĂ€rmare. Ăr temperaturen under +7 grader kör jag alltid motorvĂ€rmaren för kylvattnet en timme eller mer innan jag startar. Ăr det minusgrader vĂ€rmer jag ocksĂ„ oljetanken. Nu sĂ€ger sĂ€kert mĂ„nga att det dĂ€r verkar fjolligt men för mig kĂ€nns det bra göra sĂ„. ![]() Den stora WebastovĂ€rmare som satt i frĂ„n början Ă€r borttagen. Dom lĂ„ter ju ganska mycket och vĂ€rmde inte oljetanken heller⊠DĂ„ kanske nĂ„gon sĂ€ger. Hur gör han om han vildcampar och det Ă€r kallt och ingen el? Jo, jag har ett Honda 2-cylindrigt vattenkylt elverk inbyggt i âkĂ€llarenâ som jag kan starta inifrĂ„n âsĂ€ngenâ pĂ„ morgonen och dĂ„ Ă€r motorn snart varm och go. Elverket ger 3.600W sĂ„ det orkar med bĂ„da vĂ€rmarna. Tar ni ur batterierna⊠BĂ„de 24v batterierna och 12v fĂ„r sitta kvar, men ser förstĂ„s till att det Ă€r ordentligt laddat hela tiden. Inne i bussen hĂ„ller jag kylskĂ„pstemperatur, +6 till 8 grader, hela vintern. Jag har sĂ„na dĂ€r elektroniska mus-skrĂ€mmor i bussen som alla har sĂ„ olika Ă„sikter om, men det har hittills hjĂ€lpt mig och förhoppningsvis Ă€ven i fortsĂ€ttningen! Alla Ă€r lyckliga i sin tro - det hĂ€r Ă€r min... Lycka till med vinterförvaringen! Vi ses Börje ![]() |
Roger HBV341 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 ![]() |
Hej VĂ€nner, Jag Ă€r relativt ny pĂ„ detta och tĂ€nkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni? - LĂ„ter ni den bara stĂ„ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstĂ„r sĂ„ Ă€r ett tak att stĂ€lla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lĂ€gga över en pressening (blir det för tĂ€tt?) - Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jĂ€mna intervall? Jag har en rĂ€ddsla för att bĂ„de bromsar och annat kommer att krĂ„ngla i vĂ„r om jag bara lĂ„ter den stĂ„ över vintern. - En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kĂ€rl för oljan, en start i kallgrader borde slita hĂ„rt pĂ„ grejorna?? - Tar ni in alla batterier och underhĂ„llsladdar dem? Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra. //Roger FörlĂ„t ett sent svar men vi kom precis tillbaka frĂ„n en fin höstresa med bussen norrut och hade dĂ€r lite dĂ„lig tĂ€ckning för bredbandet. Hur gör jag med snön⊠Vanligtvis borstar jag inte av snön men för nĂ„gra Ă„r sedan hade vi hĂ€r i Stockholm otroligt mycket snö. NĂ€r snötĂ€cket töade ihop blev det till en tjock is-kaka som gled av taket likt inlandsisen och drog med sig antenner och annat. SĂ„ lĂ„ngt kommer jag inte att lĂ„ta det gĂ„ igen! Hur gör ni maskinellt⊠Jo, jag startar dĂ„ och dĂ„ och kör Ă„tminstone nĂ„gra meter fram och tillbaka och gymnastiserar bromsarna. Ăr det mildvinter blir det kanske en lite lĂ€ngre svĂ€ng, mest för att det Ă€r kul! En B58-60 med pannkaksmotor⊠Jag har en B58-60 med THD100-motor och det kan vara ett skĂ€l till oro. Jag har en 220v Calix doppvĂ€rmare i den extra oljetanken. För kylvattnet har jag 220v Calix motorvĂ€rmare. Ăr temperaturen under +7 grader kör jag alltid motorvĂ€rmaren för kylvattnet en timme eller mer innan jag startar. Ăr det minusgrader vĂ€rmer jag ocksĂ„ oljetanken. Nu sĂ€ger sĂ€kert mĂ„nga att det dĂ€r verkar fjolligt men för mig kĂ€nns det bra göra sĂ„. ![]() Den stora WebastovĂ€rmare som satt i frĂ„n början Ă€r borttagen. Dom lĂ„ter ju ganska mycket och vĂ€rmde inte oljetanken heller⊠DĂ„ kanske nĂ„gon sĂ€ger. Hur gör han om han vildcampar och det Ă€r kallt och ingen el? Jo, jag har ett Honda 2-cylindrigt vattenkylt elverk inbyggt i âkĂ€llarenâ som jag kan starta inifrĂ„n âsĂ€ngenâ pĂ„ morgonen och dĂ„ Ă€r motorn snart varm och go. Elverket ger 3.600W sĂ„ det orkar med bĂ„da vĂ€rmarna. Tar ni ur batterierna⊠BĂ„de 24v batterierna och 12v fĂ„r sitta kvar, men ser förstĂ„s till att det Ă€r ordentligt laddat hela tiden. Inne i bussen hĂ„ller jag kylskĂ„pstemperatur, +6 till 8 grader, hela vintern. Jag har sĂ„na dĂ€r elektroniska mus-skrĂ€mmor i bussen som alla har sĂ„ olika Ă„sikter om, men det har hittills hjĂ€lpt mig och förhoppningsvis Ă€ven i fortsĂ€ttningen! Alla Ă€r lyckliga i sin tro - det hĂ€r Ă€r min... Lycka till med vinterförvaringen! Vi ses Börje ![]() Tackar Börje för en sĂ„dan utförlig beskrivning! ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 9th May 2025 - 18:25 |
Designed from: ![]() |