Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Vinterförvaring, Hur skall man bĂ€st vinterförvara pĂ€rlan?
Roger HBV341
inlägg 23 Sep 2014, 08:25
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



Hej VĂ€nner,

Jag Àr relativt ny pÄ detta och tÀnkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni?

- LÄter ni den bara stÄ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstÄr sÄ Àr ett tak att stÀlla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lÀgga över en pressening (blir det för tÀtt?)

- Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jÀmna intervall? Jag har en rÀddsla för att bÄde bromsar och annat kommer att krÄngla i vÄr om jag bara lÄter den stÄ över vintern.

- En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kÀrl för oljan, en start i kallgrader borde slita hÄrt pÄ grejorna??

- Tar ni in alla batterier och underhÄllsladdar dem?

Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra.

//Roger
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 25 Sep 2014, 22:55
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Roger HBV341 @ 23 Sep 2014, 08:25 ) *

Hej VĂ€nner,

Jag Àr relativt ny pÄ detta och tÀnkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni?

- LÄter ni den bara stÄ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstÄr sÄ Àr ett tak att stÀlla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lÀgga över en pressening (blir det för tÀtt?)

- Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jÀmna intervall? Jag har en rÀddsla för att bÄde bromsar och annat kommer att krÄngla i vÄr om jag bara lÄter den stÄ över vintern.

- En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kÀrl för oljan, en start i kallgrader borde slita hÄrt pÄ grejorna??


- Tar ni in alla batterier och underhÄllsladdar dem?

Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra.

//Roger



FörlÄt ett sent svar men vi kom precis tillbaka frÄn en fin höstresa
med bussen norrut och hade dÀr lite dÄlig tÀckning för bredbandet.

Hur gör jag med snön


Vanligtvis borstar jag inte av snön men för nÄgra Är sedan hade vi hÀr i Stockholm
otroligt mycket snö. NÀr snötÀcket töade ihop blev det till en tjock is-kaka
som gled av taket likt inlandsisen och drog med sig antenner och annat.
SÄ lÄngt kommer jag inte att lÄta det gÄ igen!

Hur gör ni maskinellt


Jo, jag startar dÄ och dÄ och kör Ätminstone nÄgra meter fram och tillbaka och
gymnastiserar bromsarna. Är det mildvinter blir det kanske en lite
lÀngre svÀng, mest för att det Àr kul!

En B58-60 med pannkaksmotor


Jag har en B58-60 med THD100-motor och det kan vara ett skÀl till oro.
Jag har en 220v Calix doppvÀrmare i den extra oljetanken.
För kylvattnet har jag 220v Calix motorvÀrmare.
Är temperaturen under +7 grader kör jag alltid motorvĂ€rmaren för kylvattnet
en timme eller mer innan jag startar.
Är det minusgrader vĂ€rmer jag ocksĂ„ oljetanken.
Nu sÀger sÀkert mÄnga att det dÀr verkar fjolligt men för mig kÀnns det bra göra sÄ.
Bifogad bild HÀr syns min oljevÀrmare och elkontakt.

Den stora WebastovÀrmare som satt i frÄn början Àr borttagen. Dom lÄter ju ganska
mycket och vÀrmde inte oljetanken heller


DÄ kanske nÄgon sÀger. Hur gör han om han vildcampar och det Àr kallt och ingen el?
Jo, jag har ett Honda 2-cylindrigt vattenkylt elverk inbyggt i ”kĂ€llaren” som jag kan
starta inifrĂ„n ”sĂ€ngen” pĂ„ morgonen och dĂ„ Ă€r motorn snart varm och go.
Elverket ger 3.600W sÄ det orkar med bÄda vÀrmarna.

Tar ni ur batterierna


BÄde 24v batterierna och 12v fÄr sitta kvar, men ser förstÄs till att det Àr ordentligt
laddat hela tiden.

Inne i bussen hÄller jag kylskÄpstemperatur, +6 till 8 grader, hela vintern.
Jag har sÄna dÀr elektroniska mus-skrÀmmor i bussen som alla har sÄ olika
Äsikter om, men det har hittills hjÀlpt mig och förhoppningsvis Àven i fortsÀttningen!

Alla Àr lyckliga i sin tro - det hÀr Àr min...

Lycka till med vinterförvaringen!


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Roger HBV341
inlägg 3 Oct 2014, 13:47
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



CITAT(Börje HBV216 @ 25 Sep 2014, 22:55 ) *

CITAT(Roger HBV341 @ 23 Sep 2014, 08:25 ) *

Hej VĂ€nner,

Jag Àr relativt ny pÄ detta och tÀnkte höra med er lite hur ni gör med eventuell vinterförvaring av er husbuss. Hur gör ni?

- LÄter ni den bara stÄ ute och borstar av snön ibland? Vad jag förstÄr sÄ Àr ett tak att stÀlla den under att föredra om man har men om man nu inte har det? Kanske lÀgga över en pressening (blir det för tÀtt?)

- Hur gör ni maskinellt?, startar ni bussen och varmkör den med jÀmna intervall? Jag har en rÀddsla för att bÄde bromsar och annat kommer att krÄngla i vÄr om jag bara lÄter den stÄ över vintern.

- En b58-60 med pannkaksmotor har ju ett separat kÀrl för oljan, en start i kallgrader borde slita hÄrt pÄ grejorna??


- Tar ni in alla batterier och underhÄllsladdar dem?

Skulle vara intressant och höra era erfarenheter, och i synnerhet tips om vad jag absolut inte skall göra.

//Roger



FörlÄt ett sent svar men vi kom precis tillbaka frÄn en fin höstresa
med bussen norrut och hade dÀr lite dÄlig tÀckning för bredbandet.

Hur gör jag med snön


Vanligtvis borstar jag inte av snön men för nÄgra Är sedan hade vi hÀr i Stockholm
otroligt mycket snö. NÀr snötÀcket töade ihop blev det till en tjock is-kaka
som gled av taket likt inlandsisen och drog med sig antenner och annat.
SÄ lÄngt kommer jag inte att lÄta det gÄ igen!

Hur gör ni maskinellt


Jo, jag startar dÄ och dÄ och kör Ätminstone nÄgra meter fram och tillbaka och
gymnastiserar bromsarna. Är det mildvinter blir det kanske en lite
lÀngre svÀng, mest för att det Àr kul!

En B58-60 med pannkaksmotor


Jag har en B58-60 med THD100-motor och det kan vara ett skÀl till oro.
Jag har en 220v Calix doppvÀrmare i den extra oljetanken.
För kylvattnet har jag 220v Calix motorvÀrmare.
Är temperaturen under +7 grader kör jag alltid motorvĂ€rmaren för kylvattnet
en timme eller mer innan jag startar.
Är det minusgrader vĂ€rmer jag ocksĂ„ oljetanken.
Nu sÀger sÀkert mÄnga att det dÀr verkar fjolligt men för mig kÀnns det bra göra sÄ.
Bifogad bild HÀr syns min oljevÀrmare och elkontakt.

Den stora WebastovÀrmare som satt i frÄn början Àr borttagen. Dom lÄter ju ganska
mycket och vÀrmde inte oljetanken heller


DÄ kanske nÄgon sÀger. Hur gör han om han vildcampar och det Àr kallt och ingen el?
Jo, jag har ett Honda 2-cylindrigt vattenkylt elverk inbyggt i ”kĂ€llaren” som jag kan
starta inifrĂ„n ”sĂ€ngen” pĂ„ morgonen och dĂ„ Ă€r motorn snart varm och go.
Elverket ger 3.600W sÄ det orkar med bÄda vÀrmarna.

Tar ni ur batterierna


BÄde 24v batterierna och 12v fÄr sitta kvar, men ser förstÄs till att det Àr ordentligt
laddat hela tiden.

Inne i bussen hÄller jag kylskÄpstemperatur, +6 till 8 grader, hela vintern.
Jag har sÄna dÀr elektroniska mus-skrÀmmor i bussen som alla har sÄ olika
Äsikter om, men det har hittills hjÀlpt mig och förhoppningsvis Àven i fortsÀttningen!

Alla Àr lyckliga i sin tro - det hÀr Àr min...

Lycka till med vinterförvaringen!


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif



Tackar Börje för en sÄdan utförlig beskrivning! hat_2.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 9th May 2025 - 18:25
Designed from: InfinityStyles.com