![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Det är lite tyst på forumet så här är lite läsning för den som har lite dötid att fördriva…
Jag vill dela med mig av erfarenheter jag gjort med tryckluftssytemet i bussen. Förmodligen kommer jag med för de flesta redan kända kunskaper men det kan ju finnas nÃ¥gon mer än jag som inte visste… Jag har alltid varit bortskämd med att bussen kunnat stÃ¥ i 3 dagar och ändÃ¥ ha tillräckligt med tryck i tryckluftssystemet för att bara starta och köra iväg direkt. Plötsligt började den läcka luft, lite i början sen mer och mer för att till sist vara tom pÃ¥ luft pÃ¥ morgonen efter en natt. Förändringen gick pÃ¥ ett par veckor Jag kröp under bussen i dagar med sprayflaska fylld med sÃ¥pvatten och sprejade och sprejade. Bussen blev renare och renare under men inga luftbubblor kom nÃ¥gonstans! Jag lÃ¥nade till och med en ljudförstärkare som jag försökte lyssna efter pysande ljud med, men det var helt tyst. ÄndÃ¥ försvinner luften! För nÃ¥gra Ã¥r sedan hade jag ocksÃ¥ en â€tyst†luftläcka, dÃ¥ var det bromspedalen som stod och läckte ljudlöst och som dÃ¥ byttes. ![]() För länge sedan fick jag även laga en läcka pÃ¥ röranslutningen till övre tallriken pÃ¥ en luftbälg – men den läckan hördes tydligt… ![]() ![]() Men den här gÃ¥ngen är det tyst! Jag bestämmer mig nu för att leta systematiskt och Ã¥ker till en verkstad jag har runt hörnet med lyft. Upp med bussen och med en mekanikers hjälp börjar jag frÃ¥n kompressorn och gÃ¥r sen vidare förbi â€spritburken†där jag tycker jag hör ett svagt väsande men utgÃ¥r frÃ¥n att det är inbillning. När vi följer rören och kommer till första tanken, vÃ¥ttanken, sÃ¥ sitter där en backventil och pÃ¥ nästa tank en överströmmningsventil. (Jag har 8 tankar totalt) Vi skruvar isär för att kolla backventilen och bingo! Den var rostig och stängde inte helt längre. Den byttes förstÃ¥s tillsammans med överströmningsventilen pÃ¥ nästa tank som tagits bort samtidigt. ![]() ![]() Backventil,ny och gammal..................Överströmningsventil ny och gammal När backventilen inte stängde helt sÃ¥ läckte luften bakÃ¥t tillbaka till spritburken där luften gick ut genom pÃ¥fyllnadspluggen som har ett luftningshÃ¥l. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat själva pÃ¥fyllnadspluggen med sÃ¥pvatten heller förstÃ¥s… Att luften kunde gÃ¥ bakvägen genom spritbehÃ¥llaren pÃ¥fyllnadspropp berodde pÃ¥ ett ytterligare fel. Backventilen i själva spritbehÃ¥llaren var ocksÃ¥ dÃ¥lig och det kanske den har varit i mÃ¥nga Ã¥r. Den hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrÃ¥n som nu när den dÃ¥liga backventilen vid vÃ¥ttanken sa upp sig… ![]() Backventilen i spritburken kunde renoveras. Vad jag vill ha fram med denna historia är att leta inte alltid hÃ¥l i rostiga tankar eller rör, för det är väl där man först utgÃ¥r frÃ¥n att problemen sitter. Jag hade ju faktiskt INTE nÃ¥got läckage i systemet. Luften smet ljudlöst bakvägen ut genom pÃ¥fyllandspluggen i spritburken. För er som har lufttork sÃ¥ kan väl samma ljudlösa problem uppstÃ¥ antar jag. Kolla backventilerna om luften plötsligt försvinner, fast det här visste väl de flesta av er redan… En historia frÃ¥n en glad bussägare som Ã¥ter stÃ¥r i 3 dagar och har dÃ¥ 5,5 kilo kvar, tills nästa läcka uppstÃ¥r! Vi ses Börje ![]() PS Säkert är ni mÃ¥nga som kan bidra med egna erfarenhet när det gäller tryckluft och bromsar, ett ständigt Ã¥terkommande problem... |
![]() ![]() |
Göran HBV 222 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 ![]() |
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th July 2025 - 15:02 |
Designed from: ![]() |