![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Det Ă€r lite tyst pĂ„ forumet sĂ„ hĂ€r Ă€r lite lĂ€sning för den som har lite dötid att fördrivaâŠ
Jag vill dela med mig av erfarenheter jag gjort med tryckluftssytemet i bussen. Förmodligen kommer jag med för de flesta redan kĂ€nda kunskaper men det kan ju finnas nĂ„gon mer Ă€n jag som inte visste⊠Jag har alltid varit bortskĂ€md med att bussen kunnat stĂ„ i 3 dagar och Ă€ndĂ„ ha tillrĂ€ckligt med tryck i tryckluftssystemet för att bara starta och köra ivĂ€g direkt. Plötsligt började den lĂ€cka luft, lite i början sen mer och mer för att till sist vara tom pĂ„ luft pĂ„ morgonen efter en natt. FörĂ€ndringen gick pĂ„ ett par veckor Jag kröp under bussen i dagar med sprayflaska fylld med sĂ„pvatten och sprejade och sprejade. Bussen blev renare och renare under men inga luftbubblor kom nĂ„gonstans! Jag lĂ„nade till och med en ljudförstĂ€rkare som jag försökte lyssna efter pysande ljud med, men det var helt tyst. ĂndĂ„ försvinner luften! För nĂ„gra Ă„r sedan hade jag ocksĂ„ en âtystâ luftlĂ€cka, dĂ„ var det bromspedalen som stod och lĂ€ckte ljudlöst och som dĂ„ byttes. ![]() För lĂ€nge sedan fick jag Ă€ven laga en lĂ€cka pĂ„ röranslutningen till övre tallriken pĂ„ en luftbĂ€lg â men den lĂ€ckan hördes tydligt⊠![]() ![]() Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det tyst! Jag bestĂ€mmer mig nu för att leta systematiskt och Ă„ker till en verkstad jag har runt hörnet med lyft. Upp med bussen och med en mekanikers hjĂ€lp börjar jag frĂ„n kompressorn och gĂ„r sen vidare förbi âspritburkenâ dĂ€r jag tycker jag hör ett svagt vĂ€sande men utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r inbillning. NĂ€r vi följer rören och kommer till första tanken, vĂ„ttanken, sĂ„ sitter dĂ€r en backventil och pĂ„ nĂ€sta tank en överströmmningsventil. (Jag har 8 tankar totalt) Vi skruvar isĂ€r för att kolla backventilen och bingo! Den var rostig och stĂ€ngde inte helt lĂ€ngre. Den byttes förstĂ„s tillsammans med överströmningsventilen pĂ„ nĂ€sta tank som tagits bort samtidigt. ![]() ![]() Backventil,ny och gammal..................Ăverströmningsventil ny och gammal NĂ€r backventilen inte stĂ€ngde helt sĂ„ lĂ€ckte luften bakĂ„t tillbaka till spritburken dĂ€r luften gick ut genom pĂ„fyllnadspluggen som har ett luftningshĂ„l. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat sjĂ€lva pĂ„fyllnadspluggen med sĂ„pvatten heller förstĂ„s⊠Att luften kunde gĂ„ bakvĂ€gen genom spritbehĂ„llaren pĂ„fyllnadspropp berodde pĂ„ ett ytterligare fel. Backventilen i sjĂ€lva spritbehĂ„llaren var ocksĂ„ dĂ„lig och det kanske den har varit i mĂ„nga Ă„r. Den hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrĂ„n som nu nĂ€r den dĂ„liga backventilen vid vĂ„ttanken sa upp sig⊠![]() Backventilen i spritburken kunde renoveras. Vad jag vill ha fram med denna historia Ă€r att leta inte alltid hĂ„l i rostiga tankar eller rör, för det Ă€r vĂ€l dĂ€r man först utgĂ„r frĂ„n att problemen sitter. Jag hade ju faktiskt INTE nĂ„got lĂ€ckage i systemet. Luften smet ljudlöst bakvĂ€gen ut genom pĂ„fyllandspluggen i spritburken. För er som har lufttork sĂ„ kan vĂ€l samma ljudlösa problem uppstĂ„ antar jag. Kolla backventilerna om luften plötsligt försvinner, fast det hĂ€r visste vĂ€l de flesta av er redan⊠En historia frĂ„n en glad bussĂ€gare som Ă„ter stĂ„r i 3 dagar och har dĂ„ 5,5 kilo kvar, tills nĂ€sta lĂ€cka uppstĂ„r! Vi ses Börje ![]() PS SĂ€kert Ă€r ni mĂ„nga som kan bidra med egna erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller tryckluft och bromsar, ett stĂ€ndigt Ă„terkommande problem... |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 6th July 2025 - 16:06 |
Designed from: ![]() |