![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla bussägare.
Jag håller på och rostlagar min buss (scania CR145) lite grann i ena hörnet bak där kylaren sitter. Det slutade inte bättre än att jag lyckades skicka en plåtbit genom kylaren... F***n Nu är kylare och kylarfläkt bortplockade för byte och översyn då slog det mig att man kanske ska sätta dit elfläktar istället för orginafläkten. Jag har två argument. 1: Viskokopplingen på min orginalfläkt är trasig så fläkten går och skramlar förfullt hela tiden. Gillar inte ljudet och den borda dra en del motoreffekt fast den inte borde behöva snurra i landsvägsfart. 2: Jag gillar inte dom långa oskyddade remmarna som går till fläkten. Dom måste man vara lite för nära om man ska lufta eller justera något när motorn går. Man får 4st 12" elfläktar på biltema för under 1000:- Säkert inga jättebra fläktar men man kör ju inte så många mil om året så det fungerar nog. Finns det något annat skäl varför man inte ska ha elfläkt på en buss? Mvh Nicklas |
![]() ![]() |
*Michael |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Jättetrevligt att se vad du gjort på din B58:a. Själv har jag renoverat ena kardanen på min B10:a men upptäckte efteråt att det ändå är obalans i stödlager eller den främre axeln. Så jag är väldigt sugen på elfläkt. Men hur har du löst generatorbiten? Min generator drivs ju av fläktaxeln.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 19:47 |
Designed from: ![]() |