![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Nicklas A |
![]()
Inlägg
#1
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 ![]() |
Hej alla bussägare.
Jag håller på och rostlagar min buss (scania CR145) lite grann i ena hörnet bak där kylaren sitter. Det slutade inte bättre än att jag lyckades skicka en plåtbit genom kylaren... F***n Nu är kylare och kylarfläkt bortplockade för byte och översyn då slog det mig att man kanske ska sätta dit elfläktar istället för orginafläkten. Jag har två argument. 1: Viskokopplingen på min orginalfläkt är trasig så fläkten går och skramlar förfullt hela tiden. Gillar inte ljudet och den borda dra en del motoreffekt fast den inte borde behöva snurra i landsvägsfart. 2: Jag gillar inte dom långa oskyddade remmarna som går till fläkten. Dom måste man vara lite för nära om man ska lufta eller justera något när motorn går. Man får 4st 12" elfläktar på biltema för under 1000:- Säkert inga jättebra fläktar men man kör ju inte så många mil om året så det fungerar nog. Finns det något annat skäl varför man inte ska ha elfläkt på en buss? Mvh Nicklas |
![]() ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Jag har Volvo B58 med en THD100-motor.
Det är en pannkaksmotor som ligger horisontalt bakom framaxeln. I original drivs kylarfläkten från motorn med en lång kardanaxel mellan motorn och kylaren längst fram. Hela det mekaniska drivpaketet för fläkten är i min buss borttaget och ersatt av en kraftig termostatstyrd elmotor 24v. ![]() Det har fungerat bra för mig och det blir också mycket tystare. En snurrande kardanstång skapar en del ljud trots allt. En fördel till är att fläkten fortsätter att gå (vid behov) även när jag stängt av motorn om det varit en jobbig etapp för bussen . Jag har förutom den ordinarie mekaniska vattenpumpen också en extra elektrisk cirkulations-pump för kylarvattnet som jag kan köra en stund efter att motorn stängts av om temperaturen blivit hög vid stopp. Det är ju bra - MEN den extrapumpen har som huvuduppgift att ta till vara överskottsvärmen i motorn när man stannat under den kalla årstiden. Pumpen cirkulerar motorns kylarvatten till en värmeväxlare för elementen i bodelen. Det är förvånansvärt hur länge värmen i motorn räcker innan man måste starta andra värmekällor… Det här är skönt den kalla årstiden vid tillfällig stopp eller som gratisvärme inför natten. Så har jag det, alla blir lyckliga i sin egen tro! Vi ses Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 19:55 |
Designed from: ![]() |