Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Masse |
12 Oct 2013, 13:56
Inlägg
#1
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej, alla glada bussentusiaster!
Jag heter Masse och ligger i startgroparna för att köpa en husbuss. Jag hittade detta forum och det verkar fullt med både trevligt och kunnigt folk. Efter att ha hängt på forumet i ett par veckor tänkte jag att jag kunde presentera mig, och dessutom passa på att be om lite råd inför min stundande anskaffning av buss. Jag bor f.n. i Visättra, Huddinge, men är uppvuxen och har mitt hjärta i Dalarna. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att flytta dit igen. Jag arbetar som lärare. Nu är jag på väg att skaffa en större husbil, och inget slår charmen med en gammal buss! Jag har fastnat för bussarna med lite rundare former, favoriten hittills är Volvo B63508 från början av 60-talet med s.k. katrineholmskaross i aluminium. De är så vackra, särskilt de med ränder längs sidorna som på gamla tågvagnar! Jag vill gärna ha en skattebefriad vagn, så årsmodell 1983 eller äldre kan komma i fråga. Men på sjutti- och åttitalen gjordes bussarna så kantiga, så jag som vill ha en rundad måste kanske hålla mig till 60-talet. Jag tar gärna emot tips på passande modeller, helst 60-80-tal med runda former! Ju nyare buss, desto mindre buller och dieselåtgång, antar jag. Men det finns kanske fördelar med äldre bussar också? Jag gjorde civilplikt som ambulansförare, och då ingick viss utbildning på tunga fordon. Men inte tillräckligt för C-kort, tyvärr. Vi körde Volvo Viking-lastbilar på ca 7 ton, så jag har viss vana att köra tungt från den tiden. Och mitt B-kort är från 1993, så jag får köra tung personbil. Men det blir till att öva sansat i lugn och ro, så att jag känner att jag har koll på fordonet, innan jag ger mig ut på mer trafikerade vägar. Även om en inte har C-kort så tycker jag att en själv ska se till att ha motsvarande kunskaper och färdigheter innan en ger sig ut i trafiken med tunga fordon. Jag vill att min buss ska vara bra maskinellt, och inte kräva så mycket mekande. Och när det behövs, så ska den vara lättmekad och lätt att underhålla. Och möjlig att hitta reservdelar till! Jag har bara lite erfarenhet av bilmek, men jag är mekaniskt intresserad och händig, så jag tänker att jag kan lära mig det som behövs. Jag tänker att en äldre maskin kanske är mer lättbegriplig och lättmekad. Men jag kan inte svetsa, så jag vill ha en som inte rostar. Aluminiumkaross verkar ju suveränt, men jag undrar om det kan bli galvanisk korrosion vid kontakt med stålchassit och stålskruvar. Nån som har erfarenhet? Vad ska en tänka på vid köp av en äldre buss? Vad ska en kontrollera? De jag har tittat på har frontmotor som sitter under en huv som går in i kupén bredvid föraren. Det blir ju en del buller, men verkar lättåtkomligt för motorservice m.m. Hur är det med bakmotor? Finns det bussar i min stil med bakmotor? S.k. pannkaksmotor tycker jag verkar svårservad och utsatt för rost, salt och annat där den ligger under bussen. Vad har ni att säga om för- och nackdelar med olika motorplaceringar? Hur blir driftsekonomin med en äldre respektive nyare buss? Tanken är att jag ska ha möjlighet att bo mer eller mindre permanent i bussen, så den ska vara vinterbonad. Gärna gott om stuvutrymme t.ex. under bussen. Vedspis eller kamin vill jag ha, för det är så mysigt. Funderar på att ha en vattenmatlad kamin och ha vattenburen värme i bussen, och även integrera med varmvattenberedare. Det vore fint att klara värmebehovet med ved när jag står på samma plats länge iaf. Antagligen gasspis också, för sommar- och turbruk. Också kök och dass, förstås. Gärna bad/dusch. På sikt vill jag ha solpaneler och kanske en mindre vindsnurra som jag kan resa när jag står still ett längre tag. Är det nån som har erfarenhet av luft- eller vattenburen solvärme? Jag tänker att jag vill köpa en buss som fungerar och är inredd, så att jag kan börja använda den, och sedan förändra det jag vill ändra så småningom. Jag vill ha möjlighet att vänta på att jag hittar rätt grejer och detaljer, samt att kostnaderna inte ska skena iväg. Jag har inte så mycket pengar att lägga på bussen nu; vad tror ni att en kan komma undan med? Jag fattar att ju billigare bussen är, desto mer kanske en måste lägga ner senare. Hur är det i er erfarenhet? Jag har inget emot att leva enkelt i bussen, så alla bekvämligheter måste inte finnas i början. Ja det blev ganska mycket, men det jag undrar mest över är om det finns bussmodeller som jag har missat som går i "min stil", samt vilka kritiska saker en ska kontrollera för å ta reda på om bussen är i gott skick. Hoppas vi ses på vägarna i sommar! |
![]() ![]() |
| *Masse |
19 Oct 2013, 22:06
Inlägg
#2
|
![]() Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Nu har jag varit å tittat på en buss där det finns en hel del att göra. Den har inte varit besiktigad på sju år och jag hittade en del rost. Nu är det så att jag ändå blev väldigt förtjust i bussen så jag tänkte höra vad ni tror.
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_B6350...62_49218480.htm Det jag är mest orolig för är rosten, eftersom jag inte vet så mycket om ämnet. Det var förstås ytrost under hela, men jag knackade rätt noga med hammare och det lät bra. Utom i ramen omkring bakaxeln, särskilt framför. Ett par tvärbalkar hade rostangrepp så att det gick att peta loss sega flagor av rost och järn på några ställen, på något ställe kändes det nog som att det gick att göra hål in i balken. Det var tvärbalkar som gick ut mot sidorna från huvudbalkarna framför bakhjulen. En välvd tvärbalk mellan huvudbalkarna var också angripen på liknande sätt. Hålrummen inuti balkarna i området var fyllda med fin sand eller mo som måste vara åratals vägdamm från grusvägar. Förutom det var det något stag till dieseltanken och rågon ramdel vid hjulhusen som var rostiga, men det är balkarna jag är orolig för. Vad säger bilprovningen? Får en körförbud eller släpper de igenom sånt? Och den viktigaste frågan: vad kan det kosta att fixa? Förr eller senare måste en ju göra något åt det. Balkarna måste lappas, eller så behöver delar bytas. Förutom detta måste tryckluftssystemet och elen ses över, men där har jag mycket bättre självförtroende. Jag har en del verkstadshandböcker till modellen (B635), bl.a. Bromsar och Motor. Det positiva med bussen är den oemotståndliga charmen. Jag försökte lägga in bilder, men de var för stora. Vi får se om jag lyckas förminska några bilder och lägga upp. |
*Masse Blivande medlem presenterar sig och önskar råd 12 Oct 2013, 13:56
Lars och Elisabet HBV 251 Hej o Välkommen :blomma:
Har egentligen inga b... 12 Oct 2013, 20:57 
*Masse
Hej o Välkommen :blomma:
...
Lycka till
:vi... 12 Oct 2013, 23:19
*Jaska Vill du bygga själv eller köpa färdigt?
Vill du... 13 Oct 2013, 16:15
Lars och Elisabet HBV 251 som JASKA sa,
Se upp med rosten!!
Bestäm ... 13 Oct 2013, 19:49
*Masse Tack för tipsen! Jag ska å titta på en buss... 14 Oct 2013, 00:54
*Michael Kanske samma på de flesta, men jag insåg att ros... 14 Oct 2013, 11:24
*Jaska Ett tips kan vara att leta efter buss i norrbotten... 15 Oct 2013, 18:53
*Lundin B Inget råd, men om du söker äldre buss med charm... 20 Oct 2013, 03:56
Hasse HBV 253 Hej och välkommen!
Tänkte bidra med att bju... 21 Oct 2013, 10:26
Lars och Elisabet HBV 251 Tack för et trevligt samtal :)
Lycka till med sö... 22 Oct 2013, 22:33 
*Masse Tack själv, Lars!
Och bilderna ser ju lite u... 25 Oct 2013, 18:52
Lars och Elisabet HBV 251 :thumbup:
Det brukar tydligen se ut så på många... 25 Oct 2013, 20:05
*Masse Nu har jag köpt en buss! Äntligen! Det b... 6 Mar 2014, 15:04 
Göran HBV 222
Nu har jag köpt en buss! Äntligen! Det ... 7 Mar 2014, 00:47
Lars och Elisabet HBV 251 Grattis!! :drink1
Den såg fin ut :thumb... 6 Mar 2014, 20:59 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 5th November 2025 - 16:49 |
| Designed from: |