Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> AKUT behov av Luftschema Volvo B10M
*Marcus F
inlägg 11 Jun 2013, 21:25
Inlägg #1

Member
**

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 4-February 09
Medlemsnummer: 934

Har drabbats av ett rejält läkage men hör inte vart det läker.
Hördes att det pös lite vid lufttorken, dock inte det som är orsaken men bytte den ändå.
Det är bara den främre tvärställda tanken som blir tom och det går på ett par minuter när man stängt av.
Som jag kan se går inte denna tank via 4 kretsventilen? utan matas direkt från huvudtanken via en regulator.
En sak som jag vet drivs av denna är dörrarna men vad mer går på denna tank?
Har någon ett schema över hur luften är kopplad skulle jag vara för evigt tacksam.
Och än hellre om någon har en idé vart luften tar vägen, det hörs i tanken hur det flödar ut luft men det pyser ju ingenstans?

Börjar bli desperat då jag ska iväg till KArlskoga på torsdag.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 12 Jun 2013, 19:23
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

Det där med hydraulben låter väldigt intressant. Har du byggt själv eller köpt något färdigt/halvfärdigt?

Vad gäller ditt läckage så kan man förklara så här, tror jag. (baserat på min 84:a)

Den stora plattan som rostat gissar jag på, är själva plattan som är en del av chassit. Det är den som sjunkit in i rambenet fram på min buss. Grovt gissat, stor som en LP-skiva. Den tätar inte någonting emot. Men jag har en teori om att det blir tokigt om det inte är tillräckligt rakt här. Sen har du en platta på kanske någon decimeter med en svulstig kant som bälgen tätar mot. Genomslagsgummit är monterat på denna mindre platta. Och det är viktigt att bälgen är frisk och "svulsten" inte är rostangripen. Detta ställe motsvarar platsen på ett hjul, där däck och fälg möts.

Sen är det som så att luftens väg in och ut ur bälgen sker genom ett hål i mitten av genomslagsgummit. I detta hål sitter vad som skulle kunna kallas för en specialgjord skruv som är ihålig. Den sticks genom gummit och sticks sen i genom den lilla plattan med svulsten och även genom ramen. Där håller den fast platta och genomslagsgummi. Och den överblivna gängans längd är där luftnippeln skruvas på. För "skruven" var som sagt ihålig.

På min buss var bakre bälgar med alla tillbehör i princip helt slut. Det var bara genomslagsgummit som gick att spara.

Men en av sakerna som alltså läckte på flera bälgar var alltså anslutningen där luftslangen ansluter till denna ihåliga skruv som håller genomslagsgummit m.m. När jag försökte lossa muttern som håller plattan så gick skruven rätt av. Och denna anslutning går att se genom titthål i ramen direkt ovanför genomslagsgummit. Troligen sitter det kåpor eller innerskärmar i vägen.

En bild hade sagt mer än tusen ord här. Men jag hoppas att det gick att förstå hyfsat.

Plattan och genomgående specialskruven med mutter och bricka köper du på Volvo. Bered dig på att det kostar runt tusenlappen för platta och "skruv".

Bälg och rullkropp (den nedre delen som bälgen rullar på) köper du med fördel på LVD.

Tänkte på en sak. Kolla luftanslutningen extra noga. Kan ju vara så att det bara är slangen som ballat ur och lossnat från nippeln.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th October 2025 - 14:35
Designed from: InfinityStyles.com