Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
| *Marcus F |
11 Jun 2013, 21:25
|
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 21 Registrerad: 4-February 09 Medlemsnummer: 934 |
Har drabbats av ett rejält läkage men hör inte vart det läker.
Hördes att det pös lite vid lufttorken, dock inte det som är orsaken men bytte den ändå. Det är bara den främre tvärställda tanken som blir tom och det går på ett par minuter när man stängt av. Som jag kan se går inte denna tank via 4 kretsventilen? utan matas direkt från huvudtanken via en regulator. En sak som jag vet drivs av denna är dörrarna men vad mer går på denna tank? Har någon ett schema över hur luften är kopplad skulle jag vara för evigt tacksam. Och än hellre om någon har en idé vart luften tar vägen, det hörs i tanken hur det flödar ut luft men det pyser ju ingenstans? Börjar bli desperat då jag ska iväg till KArlskoga på torsdag. |
![]() ![]() |
| *Michael |
12 Jun 2013, 14:52
|
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Jäpp. De är hopkopplade. Varje sida bak har var för sig två bälgar kopplade till en höjdregulator (som jag kallar det eftersom jag jobbat mycket med Citroëns gashydrauliska system)
Det är separerat vänster & höger så att man faktiskt får aktiv krängningshämning. Så det är också rimligt att din buss kan stå och ha tryck på höger bak medan vänster bak säckar ihop. Så din vänstersidas två bälgar kopplas ihop till en höjdregulator som sitter någonstans på ramen på vänster sida och är mekaniskt ansluten till (minns inte riktigt) någon av delarna som rör sig med hjulen. (axel,bärarm eller krängningshämmare t.ex) Vet att det är jäkligt jobbigt att komma åt med hjulen på, och var väldigt försiktig med att krypa under om det ens är möjligt. Jag hade inte velat vara under min buss när ena frambälgen rasade in i ramen. Min huvudmisstänkte precis som framtill är röranslutningen som precis som fram går in ovanifrån. Annars misstänker jag bälgens tätande anslutning mot övre tallriken. Såpvattnet är kompis även här. I ditt fall hade jag satsat på att först testa med speglar och allmän akrobatik, och om inte det hjälper så palla upp under axeln på vänster sida. T.ex under axeln mot den långa längsgående stora "balk" som agerar länkarm mellan bälgarna och bakaxeln. Alltså den som sitter där en bladfjäder normalt suttit. Upp lite grann och av med hjulen. Eftersom du lyfter i axeln så kommer den vilja resa fjädringen som om den stod på hjulen. Håll bara koll på domkraften så inget tråkigt händer. Ett väldigt bra hjälpmedel här vore en rejäl garagekompressor så du får ordentligt med kapacitet och slipper ha motorn igång. Själv har jag en rejäl trefasare som är duktigare än bussens motorkompressor. Den lilla hobbykompressorn från Biltema a´1500kr orkade inte tillföra något alls vad gäller felsökning när jag renoverade min bakfjädring.. |
*Marcus F AKUT behov av Luftschema Volvo B10M 11 Jun 2013, 21:25
Tommy HBV 1 Hej.
Ta kontakt med Janne HBV 22 han har fulständ... 11 Jun 2013, 21:42
*Marcus F Har du något nummer till honom? 11 Jun 2013, 22:15
*Michael Såpvatten i blomspruta. Spraya ner alla misstänk... 11 Jun 2013, 22:29
*Marcus F Har lokaliserat felet till vänster bak. Bägge bÃ... 12 Jun 2013, 11:24
*Marcus F Det var sönderrostat i toppplattan så en ny skar... 12 Jun 2013, 16:05
*Michael Det där med hydraulben låter väldigt intressant... 12 Jun 2013, 19:23
*Marcus F Ungefär som du beskriver är det.
Luckan finns ov... 12 Jun 2013, 21:08 ![]() ![]() |
| Lo-Fi version | Tid: 27th October 2025 - 14:15 |
| Designed from: |