Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Luftfjädring B10M
Jan-Ola HBV 266
inlägg 8 Jun 2013, 23:09
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 4
Registrerad: 21-August 12
Från: Ulvsby, Karlstad
Medlemsnummer: 2273



Jag har fått ett problem som jag skulle vilja ha lite tips på felsökning. När jag har parkerat bussen så sjunker fjädringen efter en stund när luft trycket sjunker, vilket är logiskt. Men höger fram sjunker inte, där är den kvar i ursprungsläget. haee.gif
Sitter det någon backventil på luftmatningen till bälgen eller kan det vara så att stötdämparen har blivit en fast stång. Jag märker inget konstigt när jag kör, men det lutar väldigt i bussen om man inte klossar rejält under de andra tre hjulen.
Det är ett problem som har kommit efter vintern, i höstas hade jag inte det problemet.

Vad länge är normalt för en -85 att hålla uppe trycket, vad mycket skall man lägga ner för att leta läckor och täta. Den sjunker efter ett par timmar och har inga problem när motorn går och pumpar upp rätt fort efter start av motorn.
MVH Jan-Ola
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 9 Jun 2013, 00:01
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Mina kunskaper är mest chockartat tillkomna efter att ha köpt en 84:a Deltaplan med B10M-chassi. Och här är mina två tips att börja med. Och jag oroar mig helt klart mer för sidan som sjunker än den som håller tätt.

1. Börja dagen med att kolla plattan som vilar framfjädringens bälg mot ramen. Dessa plattor är en idiotkonstruktion som samlar på sig en massa skit från hjulsprutet. Min buss har en i övrigt fin ram men har helt ruttnat här. Och till slut brakade skiten ihop helt utan förvarning. Inget kul jobb man har framför sig. Så sopa rent och kolla. Det får inte saknas för mycket gods här. Belastningarna är mycket stora.


2. Om allt såg bra ut enl. punkt ett så är det dags att leta läckage. I överkant är den ökända plattan med sin lilla ditskruvade tätande bricka, som inte går att se med bälgen på plats. Där är också det enda luftinsläppet samt genomslagsgummit. I nederändan är den s.k. rullkroppen. Helt enkelt en skulpturerad kolv som bälgen rullar sig runt. Det skall nog mycket till innan du behöver köpa en ny övre tätplatta (kallar jag den i brist på bättre namn). Men anslutningen kanske är färdig för skroten. Finns hos Volvo men de vill ha några hundra spänn för den. Rullkroppen får dessvärre ses som förbrukningsvara, och kostar runt 2000 spänn. Finns bl.a hos LVD på Hisingen i Göteborg. Läcker bälgen så är en gissning att du behöver en fräsch bälg och kanske en ny rullkropp.

-Läcksökning ja. Upp med tryck i fjädringen och bespruta alla punkter kring den misstänkta bälgen med såpvatten i blomspruta. Bubblar det så... Ja, du fattar.

Men kolla alltså först och främst skicket på ramen och "LP-skivan" som bälgen vilar på i överkant. Kolla även de utriggare som skivan använder som stöd mot ramen. Det är dessa som hjälper till att göra konstruktionen till den perfekta rostfällan.


Jag kan inte nog påpeka vikten av att vara försiktig med dessa prylar. Själv stod jag vid vänster framhjul och lyssnade förvånat på en rejäl luftläcka, och begrundade bussens ovilja att lyfta sig mer än någon cm. Efter avstängning sjönk bussen snabbt ner den lilla bit den orkat höja sig. Och när jag stod och lutade mig mot hjulet så smällde det plötsligt till och bussen föll i backen. Genomslagsgummit hade sjunkt in i ramen och övre fästet var skrot. Nog för att det lät väldigt dyrt. Men oj ifall jag böjt mig in i hjulhuset eller liknande.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
2 användare läser det här ämnet (2 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th October 2025 - 01:41
Designed from: InfinityStyles.com