![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Thomas |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 5 Registrerad: 9-April 13 Medlemsnummer: 3046 ![]() |
Vi har införskaffat en Scania vanbis buss 1966. Men den laddar inte? Några tips? Villken lampa på instrumentpanelen är laddnings lampa?
Sen så funkar inte blinkersen, det är bara ett fast sken från den övre lampan när man slår på blinkersen. Några tips? Mvh Thomas |
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Hej.
Törs inte säga bombsäkert vilken typ av generator som du har ![]() Om du tittar under kablarna på reläet så står det vad dom är till för, tex: B-, B+, D+, D- etc Laddlampan brukar heta 61. Eftersom du kan "tvångsköra" reläet är det nåt som gör att just den spolen till den kontakt som du trycker ner inte "drar", dvs spolen får ingen manöverström. (Det är som en elektromagnet) Tyvärr har jag glömt det mesta av bilel men nån här, eller en Bilel-firma, borde ha ett kopplingsschema. Med det kan du felsöka mer effektivt. Här är ett "enkelt" schema som beskriver principen. http://www.type-14.com/electrical/WD_charging_ignition.jpg Jag googlade på "kopplingsschema likströmsgenerator" och fick upp en hel del inkl. bilden i länken ovan. Ledsen att jag inte kan vara til mer hjälp än så ![]() -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 20th July 2025 - 21:55 |
Designed from: ![]() |