|  Bakfjädring färdig. Då brakar bussen ihop fram. Tjohoo!, (OBS! Viktig info till alla med luftfjädrad Volvo) | 
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
|  Bakfjädring färdig. Då brakar bussen ihop fram. Tjohoo!, (OBS! Viktig info till alla med luftfjädrad Volvo) | 
| *Michael |  22 Feb 2013, 12:23 
			 | 
| Superior Member     Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249  | Efter mycket om och men sÃ¥ är nu min B10:a tät och snäll i bakfjädringen. Dessutom har jag gjort en del andra jobb sÃ¥ som att ex.vis byta drivaxeln till generator och fläkt. AlltsÃ¥ var det rätt spännande att lyfta ner bussen frÃ¥n pallbockarna och provstarta för första gÃ¥ngen pÃ¥ väldigt länge. Men jag började med att pumpa upp tryck med garagekompressorn för att slippa stÃ¥ i garaget och osa avgaser. Den startade makalöst lätt. Kanske tvÃ¥-tre varv med startmotorn. Mycket glädjande. Var lite oroad över pysandet frÃ¥n framfjädringen och att den inte riktigt ville resa sig fram, men jag var inte sÃ¥ oroad eftersom framfjädringen funkat fint när vi körde hem bussen. Men den oron fick snart nytt bränsle. Backade ut bussen och nosade runt överallt och konstaterade att allt funkat bra förutom att det försvann alldeles för mycket luft och att det var framifrÃ¥n. Körde in bussen och slog av motorn. Gick runt till vänster framhjul och sÃ¥g hur fjädringen sakta tappade den lilla höjd den lyckats pumpa upp. När den nÃ¥dde botten och la sig pÃ¥ genomslagsgummit sÃ¥ sa det *schhtuumppf!* och bussen föll hastigt ner nÃ¥gon halvdecimeter. "Det här lät dyrt" var min första tanke. Vad som hänt var att övre tallriken som bälgen vilar mot böjt sig och sjunkit in i rambalken som var svÃ¥rt rostskadad just här. AlltsÃ¥. OBS! till alla Volvoägare, och kanske övriga ocksÃ¥ (?) Denna tallrik som är svetsad mot rambalken är en riktigt effektiv rostfälla dÃ¥ det är en perfekt hylla för smuts att samlas pÃ¥. SÃ¥ kolla detta pÃ¥ era bussar. Efter att först ha tappat sugen lite sÃ¥ insÃ¥g jag att det var fräschare än jag trott. Den andra halvan innanför rambalken ser klart bättre ut, sÃ¥ nu har jag väl lugnat mig lite frÃ¥n den första paniken över att bussen kanske skulle säcka ihop. Och gudskelov sÃ¥ har jag tillgÃ¥ng till en duktig lastbilsmekaniker som har svetsat ramar förut. SÃ¥ för min del sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r nu att göra samma jobb fram som precis var klart bak. Men en sak är säker. Snacka om tur i oturen. Nu räckte det med ingen pÃ¥frestning alls för att det skulle säcka ihop. Man skall nog inte fundera pÃ¥ vad som hänt om jag hade bottnat ut fjädringen ordentligt pÃ¥ ett gupp. Usch! Kolla in bilden... Och observera att denna skada gömde sig under tonvis med smuts, och att resten av ramen är i väldigt gott skick. Väldigt förrädiskt alltsÃ¥.  Jo. En liten frÃ¥ga ocksÃ¥: Det verkar ju som att det gÃ¥r en massa olika ledningar inuti balken. Den är ju hÃ¥lborrad pÃ¥ insidan, men är det ett herrans projekt att plocka ut detta inför svetsning, eller finns det tjuvtricks? Varken jag eller meken har krypit runt och kikat ännu, och han är mer av en Scania-man. Men han sa att det kan vara ett jäkla jobb att fÃ¥ undan alla saker som ligger i balken. NÃ¥gon som har nÃ¥gra teorier? Det är alltsÃ¥ en B10M-60 -84 (Med Deltaplankaross) | 
|   | 
| Oskarsson HBV 269 |  13 Apr 2013, 23:34 
			 | 
|  Advanced Member    Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 7-June 12 Medlemsnummer: 2248  | GÃ¥r det inte att linda in alla kablar och slangar med en svetsfilt? | 
|   | 
| Lo-Fi version | Tid: 31st October 2025 - 03:33 | 
| Designed from:  |