Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Laddar ej samt blinkers
*Thomas
inlägg 12 Apr 2013, 06:53
Inlägg #1

Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 9-April 13
Medlemsnummer: 3046

Vi har införskaffat en Scania vanbis buss 1966. Men den laddar inte? Några tips? Villken lampa på instrumentpanelen är laddnings lampa?
Sen så funkar inte blinkersen, det är bara ett fast sken från den övre lampan när man slår på blinkersen. Några tips?

Mvh Thomas
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 13 Apr 2013, 19:08
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Hej igen.
Elmotorn till blinkersen ser ut som en gammal hederlig torkarmotor typ i traktorer båtar mm (Dom som sitter i överkant på vindrutan)
När det gäller Växelström eller likström så ligger årsmodellen då det kunde vara dåda delarna.
Jag har själv en gammal Hägglundare stående men aldrig kollat vilken typ av generator det är. (Så länge grejor funkar så skall man inte pilla på dom)
Antingen så sitter laddningsreläet innanför fronten på h sida eller inne i fronten på h sida. Det kan vara ett av dom typerna som har en silvertråd som säkring innanför en lucka på reläet. Detta för att skyddageneratorn för överström vid körning med dåliga batterier.
Men jag tror Lars HBV 251 kan svara på detta han har ju dissikerat hela sin buss som är en hägglundare av nästan samma årsmodell som din och har säkert ett svar på placeringen.
Annars så kan du ta ett foto på generatorn så ser jag viklen typ det är.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 20th July 2025 - 21:27
Designed from: InfinityStyles.com