![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Michael |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 ![]() |
Jag hade som mÄl att ha min B10M reggad till PB2 innan Ärsskiftet. Nu tog saker lite lÀngre tid samt att lite fler fel dök upp. Dock Àr det helt realistiskt att fÄ det gjort under januari.
SĂ„ nu kommer frĂ„gan som byggt upp en viss nervositet. Vet nĂ„gon, nĂ„gonting om ev. Ă€ndringar i regler el. dylikt inför Ă„rsskiftet? Jag tĂ€nker ju att det givetvis Ă€r större risk för regelĂ€ndringar i samband med Ă„rsskiften. Vore sĂ„ trĂ„kigt att plötsligt falla pĂ„ mĂ„let med min buss bara för att de plötsligt fĂ„tt för sig att sĂ€tta maxvikt el. dyl. Bakgrund för min nervositet: Med en mor som Ă€r reseledare sĂ„ har jag tillbringat mĂ„nga av barndomens somrar i turistbussar. Och dĂ„ jag ofta fick sitta i trappen mellan passagerardelen och förardelen sĂ„ hade jag bra utsikt över hĂ€ndelsernas centrum. Ăr alltsĂ„ svĂ„rt bussindoktrinerad sen barndomen. Framtiden var planerad som chaufför, och i början av 90-talet skulle jag ta D-behörigheten. Hade 90% garanterat jobb efter lite tid som lĂ€rling. Men ack nej. Jag fick diabetes veckan innan uppkörning. Ăr fortfarande 20 Ă„r senare mer irriterad över körkortet Ă€n sjukdomen. TillĂ€ggas skall att husbuss var en livsdröm lĂ„ngt innan jag blev vuxen, eller visste att husbussar ens fanns. Morsan och hennes chaufförskollegor brukade lyssna pĂ„ den glosögde parvelns idĂ©er med ungefĂ€r samma tveksamma intresse som nĂ€r jag ville "veta allt" om bussarna vi Ă„kte med. SĂ„ intresset var och Ă€r det minsann inget fel pĂ„... För nĂ„gra Ă„r sedan vaknade intresset igen dĂ„ nĂ„gon sa att man kunde ta C-kort med "villkor, ej yrkesmĂ€ssigt" trots diabetes. WOW! TĂ€nkte jag och började planera. Och som i ett trollslag försvann i samma veva den möjligheten för diabetiker. -Tröstade mig med att ta ett A-kort och skaffa hoj istĂ€llet. SĂ„ hĂ€r stĂ„r jag idag. Efter att ha upptĂ€ckt PBII med internets hjĂ€lp sĂ„ har jag skaffat buss och stort varmgarage. Och som ni kanske förstĂ„r sĂ„ har jag mer Ă€n en gĂ„ng undrat om det gĂ„tt spöken i detta med körkortshinder för min barndomsdröm. I synnerhet Ă€r nerverna skakiga nu eftersom jag stĂ„r med en D-reggad, nĂ€stan registreringsklar husbuss precis inför ett Ă„rsskifte. SĂ„ snĂ€lla. Den som tror eller vet nĂ„got. Svara gĂ€rna pĂ„ min nervösa frĂ„ga. Chansen Ă€r tĂ€mligen liten att de förbjuder befintliga fordon eller hindrar diabetiker att inneha B-kort. Men besiktningsregler dĂ€remot. Och vid Ă„rsskiften... Usch! ps. För den som till Ă€ventyrs tycker att diabetiker inte skall köra tunga fordon sĂ„ skall sĂ€gas att jag har drygt 100.000 olycksfria mil bakom mig, och sköter min sjukdom. (kör 4-5000mil i jobbet varje Ă„r). SĂ„ JA! jag tycker att det Ă€r orĂ€ttvist att jag inte kan fĂ„ "köra tungt" nĂ€r man ger dömda rattfyllerister möjlighet att fĂ„ köra med alkolĂ„s. BlodsockerlĂ„s nĂ„gon? Knappast en prisfrĂ„ga. Bra alkomĂ€tare kostar tusenlappar medan det finns anvĂ€ndbara blodsockermĂ€tare för nĂ„gra hundringar. (oj vad mĂ„nga ord det blev...) ![]() |
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Snokade lite pÄ TRP-styrelsens hemsida(tror jag att det var
![]() ![]() MEN, jag hittade detta: "För dig som redan har en B- eller BE-behörighet TÀnk pÄ att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gÀller de regler som fanns nÀr du tog ditt körkort. En grundlÀggande princip inom körkortslagstiftningen Àr att du aldrig förlorar den rÀtt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gÄng skaffat dig (under förutsÀttning att du inte fÄr ditt körkort Äterkallat). Det innebÀr följande: Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte nÄgon övre begrÀnsning för vad din personbil fÄr vÀga. Körkort med behörighet BE som Àr utfÀrdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rÀtt att dra slÀp oavsett vikt." http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkort...B-behorigheter/ Som jag tolkar detta lÀr dom iaf inte ta av dej ditt "B" och dÀrmed möjlighet att köra PB2 ![]() Den enda grej som rör bilar/fordon som Àndras fom 20130101 verkar vara denna http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202012_129.pdf TyvÀrr kan jag inte fÄ med texten... ![]() HÀr nedan kommer författningen som Àndringen avser i sin grundform.(TSFS 2010:2) Om jag förstÄtt detta rÀtt sÄ Àr det kap 1, paragraferna 8 och 10 som ska upphöra och den tidigare lÀnkens text ang paragraf 7 som ska in som Àndring. ![]() http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_2%20.pdf Kan ju inte garantera nÄgot, MEN, det verkar inte som om PB2 försvinner i och med nyÄr! HÄller en tumme!! ![]() ![]() LArs -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 15th August 2025 - 17:07 |
Designed from: ![]() |