Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Milt neurotisk ang. reg.bes som dröjt.
*Michael
inlägg 26 Dec 2012, 03:07
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV GĂ€st
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

Jag hade som mÄl att ha min B10M reggad till PB2 innan Ärsskiftet. Nu tog saker lite lÀngre tid samt att lite fler fel dök upp. Dock Àr det helt realistiskt att fÄ det gjort under januari.

SÄ nu kommer frÄgan som byggt upp en viss nervositet.

Vet nÄgon, nÄgonting om ev. Àndringar i regler el. dylikt inför Ärsskiftet? Jag tÀnker ju att det givetvis Àr större risk för regelÀndringar i samband med Ärsskiften. Vore sÄ trÄkigt att plötsligt falla pÄ mÄlet med min buss bara för att de plötsligt fÄtt för sig att sÀtta maxvikt el. dyl.

Bakgrund för min nervositet:

Med en mor som Ă€r reseledare sĂ„ har jag tillbringat mĂ„nga av barndomens somrar i turistbussar. Och dĂ„ jag ofta fick sitta i trappen mellan passagerardelen och förardelen sĂ„ hade jag bra utsikt över hĂ€ndelsernas centrum. Är alltsĂ„ svĂ„rt bussindoktrinerad sen barndomen. Framtiden var planerad som chaufför, och i början av 90-talet skulle jag ta D-behörigheten. Hade 90% garanterat jobb efter lite tid som lĂ€rling. Men ack nej. Jag fick diabetes veckan innan uppkörning. Är fortfarande 20 Ă„r senare mer irriterad över körkortet Ă€n sjukdomen.

TillÀggas skall att husbuss var en livsdröm lÄngt innan jag blev vuxen, eller visste att husbussar ens fanns. Morsan och hennes chaufförskollegor brukade lyssna pÄ den glosögde parvelns idéer med ungefÀr samma tveksamma intresse som nÀr jag ville "veta allt" om bussarna vi Äkte med.

SÄ intresset var och Àr det minsann inget fel pÄ...

För nÄgra Är sedan vaknade intresset igen dÄ nÄgon sa att man kunde ta C-kort med "villkor, ej yrkesmÀssigt" trots diabetes. WOW! TÀnkte jag och började planera. Och som i ett trollslag försvann i samma veva den möjligheten för diabetiker. -Tröstade mig med att ta ett A-kort och skaffa hoj istÀllet.

SÄ hÀr stÄr jag idag. Efter att ha upptÀckt PBII med internets hjÀlp sÄ har jag skaffat buss och stort varmgarage. Och som ni kanske förstÄr sÄ har jag mer Àn en gÄng undrat om det gÄtt spöken i detta med körkortshinder för min barndomsdröm. I synnerhet Àr nerverna skakiga nu eftersom jag stÄr med en D-reggad, nÀstan registreringsklar husbuss precis inför ett Ärsskifte.

SÄ snÀlla. Den som tror eller vet nÄgot. Svara gÀrna pÄ min nervösa frÄga. Chansen Àr tÀmligen liten att de förbjuder befintliga fordon eller hindrar diabetiker att inneha B-kort. Men besiktningsregler dÀremot. Och vid Ärsskiften... Usch!

ps. För den som till Àventyrs tycker att diabetiker inte skall köra tunga fordon sÄ skall sÀgas att jag har drygt 100.000 olycksfria mil bakom mig, och sköter min sjukdom. (kör 4-5000mil i jobbet varje Är). SÄ JA! jag tycker att det Àr orÀttvist att jag inte kan fÄ "köra tungt" nÀr man ger dömda rattfyllerister möjlighet att fÄ köra med alkolÄs. BlodsockerlÄs nÄgon? Knappast en prisfrÄga. Bra alkomÀtare kostar tusenlappar medan det finns anvÀndbara blodsockermÀtare för nÄgra hundringar.

(oj vad mÄnga ord det blev...) mellow.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 26 Dec 2012, 22:01
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205

Snokade lite pÄ TRP-styrelsens hemsida(tror jag att det var hmm.gif inte lÀtt att fÄ fram nÄt vettigt i deras sk lÀtta info wacko.gif )

MEN, jag hittade detta:
"För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
TÀnk pÄ att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gÀller de regler som fanns nÀr du tog ditt körkort. En grundlÀggande princip inom körkortslagstiftningen Àr att du aldrig förlorar den rÀtt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gÄng skaffat dig (under förutsÀttning att du inte fÄr ditt körkort Äterkallat). Det innebÀr följande:

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte nÄgon övre begrÀnsning för vad din personbil fÄr vÀga.
Körkort med behörighet BE som Àr utfÀrdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rÀtt att dra slÀp oavsett vikt."

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkort...B-behorigheter/

Som jag tolkar detta lÀr dom iaf inte ta av dej ditt "B" och dÀrmed möjlighet att köra PB2 smile.gif

Den enda grej som rör bilar/fordon som Àndras fom 20130101 verkar vara denna

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202012_129.pdf

TyvÀrr kan jag inte fÄ med texten... sad.gif

HÀr nedan kommer författningen som Àndringen avser i sin grundform.(TSFS 2010:2)
Om jag förstÄtt detta rÀtt sÄ Àr det kap 1, paragraferna 8 och 10 som ska upphöra och den tidigare lÀnkens text ang paragraf 7 som ska in som Àndring. rolleyes.gif PHU!

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_2%20.pdf

Kan ju inte garantera nÄgot, MEN, det verkar inte som om PB2 försvinner i och med nyÄr!
HÄller en tumme!! thumbup.gif
action-smiley-030.gif
LArs

--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 15th August 2025 - 17:07
Designed from: InfinityStyles.com