![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Berggren |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 7 Registrerad: 23-October 12 Medlemsnummer: 2298 ![]() |
Hejsan.
Jag har nyligen blivit med racebuss/husbuss och i den funkar inte varvräknaren. Är det nån i detta eminenta forum som vet vart den är inkopplad på en Volvo B58-60 årsmodell -72? Undrar även om nån vet vart jag kan få tag på det främre knutkorset till fläktaxeln? Tack på förhand Peter Berggren |
![]() ![]() |
*Berggren |
![]()
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 7 Registrerad: 23-October 12 Medlemsnummer: 2298 ![]() |
Så där ja, då har jag felsökt. Började bakom mätaren och märkte att det inte fanns nån kräm i pluskabeln och att jorden var dålig. Drog nya kablar och glad i hågen startade jag bussen för att få se mätaren röra sig. Men icke, inte ens ett litet ryck i mätarnålen
![]() ![]() Är det nån som har en givare som ligger och skräpar? //Peter |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Mätte dÃ¥ pÃ¥ givaren för där ska man ju tydligen ha ett visst motstÃ¥nd, men det är helt tomt. Enligt felsökningsbilden ovan är givaren nÃ¥n form av spole sÃ¥ jag misstänker att lindningen i den har gÃ¥tt av ![]() //Peter Hej Peter! Jag är nog den siste som borde svara men jag kan ju spekulera lite... Spolens motstÃ¥nd (240 Ohm) kanske ändras beroende pÃ¥ om givaren stÃ¥r mitt för en tand pÃ¥ kugghjulet innanför eller inte? Jag skulle ta ur givaren eller försöka ändra läget lite pÃ¥ motor och kugghjul för att se om det blir nÃ¥gon skillnad... Det kanske är lite lÃ¥ngsökt och förmodligen helt fel? Resistansen i spolen är antagligen densamma hela tiden om givaren är hel... NÃ¥gonstans läste jag att givarens spets kan kladda igen och dÃ¥ inte reagera pÃ¥ kuggarna som susar förbi innanför? Ny givare har jag tyvärr inte nÃ¥got tips om. Lycka till Börje ![]() Vilken lyx att ha varvräknare!:-) Jag tror att det är en stor skillnad pÃ¥ när man skall betrakta varvräknare som lyx eller inte. Har man motorn som reskamrat jämte sig i fram sÃ¥ är det en sak ![]() Jag saknade varvräknare fruktansvärt mycket när den var ur spel ett tag och sÃ¥g det inte som lyx! Jag fick öppna chaufförsfönstret och hänga ut örat och via ljudet frÃ¥n avgasröret fÃ¥ kontakt med motorn längre bak i bussen... ![]() Nä allvarligt, jag har en â€pannkaka†under ett välisolerat golv och man hör förstÃ¥s motorn (om än svagt..) - men jag tycker att det är lätt gjort att man ständigt övervarvar pÃ¥ varje växel helt i onödan utan varvräknare. Vi ses Börje ![]() |
*Berggren |
![]()
|
Hej Peter! Spolens motstånd (240 Ohm) kanske ändras beroende på om givaren står mitt för en tand på kugghjulet innanför eller inte? Lycka till Börje ![]() Jag köpte en vekstadshandbok av Janne som du tipsade om, och i den stog det att givaren levererar ett antal volt beroende på varvtal. Har inte hunnit kolla detta ännu, utan det får bli när jag kommer hem igen (jag måste åka och jobba ibland också ![]() Vilken lyx att ha varvräknare!:-) För mej är det inte alls lyx. Har hyggligt välisolerat runt min "pannkaka" och har NOLL erfarenhet av att köra lågvarviga dieselmotorer, så jag åker ju förmodligen runt på övervarv på alla växlar utom den högsta. //Peter |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 13th August 2025 - 10:05 |
Designed from: ![]() |